ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Efekt farieb: modrá podporuje kreativitu, červená zasa upriamuje pozornosť na detail

6.2.2009 15:11:52 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 2765x

Nový výskum vedcov z Univerzity Britskej Kolumbie ukončil spor, v ktorom sa dlho nevedeli dohodnúť obchodníci a psychológovia: ktorá farba najviac ovplyvňuje výkon mozgu a vnímanie reklamy, červená alebo modrá?

 

Ukázalo sa, že výkon mozgu ovplyvnia obe, závisí to ale od prostredia úlohy alebo správy. Výskum, ktorý by mohol mať hlavné využitie v reklame a interiérovom dizajne, zistil, že červená je najlepšia pre upriamenie našej pozornosti na detail, kým modrá najlepšie podporí naše kreatívne myslenie.

„Predchádzajúci výskum spojil modrú a červenú farbu so zlepšením kognitívnych schopností, ale nevedel, ktorá z nich pôsobí výraznejšie,“ povedala Juliet Zhuová, jedna z autorov výskumu. „Skutočne záleží len na okolnostiach.“

V rokoch 2007 a 2008 skúmali vedci výkon 600 dobrovoľníkov v ôsmich druhoch kognitívnych úloh, ktoré vyžadovali buď orientáciu v detailoch alebo kreativitu. Väčšina z úloh prebiehala na počítačoch, ktorých obrazovka bola červená, modrá alebo biela.

Červená farba zlepšovala výsledok v úlohách zameraných na detail, napríklad pri zapamätávaní a opravovaní chýb, až o 31% v porovnaní s modrou. Naopak, pri kreatívnych úlohách ako brainstorming, boli modré podmienky okolia vhodnejšie a výsledkom bol dvojnásobný počet kreatívnych nápadov.

Rozdiely sú podľa Zhuovej spôsobené rôznou podvedomou motiváciou, ktorú farby aktivujú. Pripomenula, že farby ovplyvňujú naše vnímanie pomocou naučených asociácií.

„Vďaka zákazovým značkám, sanitkám a červeným perám učiteľov si červenú spájame s nebezpečenstvom, chybami a varovaním,“ povedala Zhuová, ktorá v minulosti tiež skúmala vplyv výšky stropu obchodu na výber zákazníka. „Červená preto zvyšuje našu ostražitosť a teda nám uľahčuje vykonávanie úloh vyžadujúcich pozornosť a zameranie na podrobnosti.“

Modrá farba nás naopak núti vyjsť z našich stereotypov a byť kreatívni, hoci si mnohí myslia, že modrá zlepší naše schopnosti vo všetkých kognitívnych úlohách.

„Mnoho ľudí spája vďaka oblohe, oceánu a vode modrú faru s otvorenosťou a pokojom,“ povedala Zhuová. „To dáva ľuďom pri kreativite a objavovaní nových vecí pocit bezpečia. Nie je prekvapením, že modrá je obľúbená farba mnohých ľudí.“

Výskum zistil, že tieto trendy ovplyvňujú aj našu citlivosť na obaly produktov a reklamu. Pomocou série fiktívnych reklám a sloganov vedci skúmali mieru vplyvu farieb. Zistili, že pri červenej farbe pozadia sa ľuďom reklama viac páčila, ak obsahovala detaily o výrobku a nie trefný slogan. Pri modrej farbe pozadia to bolo naopak.

Ľudia, ktorí naopak vytvárali reklamy (na novú zubnú pastu), pri červenej farbe pozadia volili negatívne označenie ako napr. „ochrana pre zubným kazom“, pri modrej pozitívnejšie posolstvá, napr. „belšie zuby“.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 2,12
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.