Veda a origami

27.2.2009 16:49:18 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 4027x

Matematici objavili nové vzory v tradičnom umení origami. Vylepšenia nájdu uplatnenie vo viacerých oblastiach, napríklad v aplikovanej matematike a inžinierstve Jedným z využití je použitie algoritmov skladania pri skladaní airbagov.

Môže kus papiera zachrániť váš život? Pravdepodobne neviete, že jeden z moderných vynálezov vyvinuli na základe origami, starovekého umenia skladania papiera.

„Dostalo ma, že môžete všetky tvary vytvoriť z jediného štartovacieho bodu, z nerozstrihaného hárku papiera,“ povedal Robert Lang, inžinier a odborník na origami.

Origami je tradičnou japonskou technikou skladania papiera. Moderná veda súhlasí s tvrdením, že bez tohto umenia by dnes mnohé veci nedokázala. „Veda, technológia, vesmír, autá, lekárstvo – všetky tieto oblasti ťažia z origami,“ povedal Lang.

Lang je jedným z najlepších amerických umelcov odborníkov na origami. Dokáže z hárku papiera poskladať takmer všetko. Je mu cťou, že as jeho umenie používa vo vzdelávaní a vynálezoch.

„Existujú testy, ktoré ukázali, že po skladaní origami vnímajú študenti lepšie geometrické súvislosti v matematike,“ povedal.

Ide o starú vedu, ktorá používa metamatiku pre moderné zázraky. Ohnutia a prekrývania origami korytnačky sa môžu dostať až do obvodov vo vašom mobilnom telefóne. A ako môže papierový škorpión zachrániť váš život? Postupy použité pri skladaní chrobákov z papiera sú rovnaké ako postupy použíté v airbagoch vo vašich autách.

„Postup, ktorý človek objavil na skladanie papierového hmyzu, bol správny pre zloženie airbagu,“ povedal Lang.

Pamätáte si na nebo-peklo? Ak ste sa s ním ako deti hrali, v skutočnosti ste pracovali na vedeckom výskume.

O origami

Papier zložený do rôznych tvarov môže vyzerať ako umenie, stojí však za tým veľká miera matematiky. Za jednoduchý, lietadielkom a jednoduchým zvieratkom sú matematické výpočty, ktoré umožňujú vytvárať oveľa zložitejšie tvary.

Origami dáva odpovede

Algoritmy využívajúce origami boli použité aj v niekoľkých iných oblastiach. Napríklad astronómovia ich používajú na výpočet optimálnej konfigurácie šošoviek teleskopov. ľudia tiež používajú origami pri vytváraní hier, hádaniek a kúzelníckych trikov.

originál článku