Nové rozprúdenie debaty o studenej fúzii

24.3.2009 18:48:57 | Q
BBC News | Počet zobrazení: 1585x

Dlhotrvajúca debata o studenej fúzii sa znovu rozprúdila na stretnutí Americkej chemickej spoločnosti.

Studená fúzia, ktorú spomenuli prvýkrát presne pred 20 rokmi, je Martinom Fleischmannom a Stanley Ponsom považovaná za bezhraničný zdroj čistej energie. Pokusy o zopakovanie ich experimentov zlyhali, mnoho vedcov je však presvedčený o tom, že je studená fúzia možná.

Americká chemická spoločnosť organizovala na svojich stretnutiach niekoľko debát na túto tému, pretože inak by sa o nej nedalo hovoriť. V snahe predísť negatívnym reakciám je dnes výskum studenej fúzie zastrešený pod projektom „nízkoenergetických jadrových reakcií“ (LENR). Gopal Coimbatore, vedúci výskumu LENR, povedal, že „v čase svetovej ekonomickej krízy sa oplatí skúmať všetky možnosti“.

Princíp studenej fúzie odporuje princípu mechanizmov inej fúzie, ktoré používajú mnohé laserové a magnetické komory obsahujúce extrémne horúci plyn. Pons s Fleischmannom viedli elektrický prúd cez jednoduché zariadenie nazývané elektrolytický článok pri izbovej teplote. Pozorovali zvýšenie tepla v článku, čo znamenalo, že sa uvoľňuje energia z jadrovej fúzie.

Pokusy o zopakovanie experimentu, veľká snaha USA o výskum v tejto oblasti a niekoľko rokov Ponsa a Fleischmanna strávených prácou na svojom objave však nestačili na potvrdenie existencie a reálnosti studenej fúzie.

Vedci z projektu LENR tvrdia, že ich výskum je podceňovaný a dostávajú malé dotácie. Frank Close, profesor teoretickej fyziky na Oxforde, ale tvrdí, že väčším problémom studenej fúzie je, že výsledky žiadneho z výskumov neboli nikdy nezávisle overené. „Za 20 rokov sa nič nezmenilo,“ povedal. „Neprekvapuje ma ale, že sa to dnes spomína. 23. marec je v kalendári deň nepresných výsledkov, ktoré chcú byť vedou.“

Mnoho z detailov pôvodného elektrolytického článku Ponsa a Fleischmanna sa objavilo aj v iných výskumoch, napríklad typ kovu použitý v elektródach a voda vytvorená z ťažkého izotopu vodíka.

Na zasadnutí spoločnosti predstavia úplne nový prístup vedci z japonskej univerzity v Hokkaido, ktorí pozorovali nevysvetliteľné teplo v komore naplnenej stlačeným vodíkom a látkou nazývanou fenantrén.

Profesor Close povedal, že za posledných 20 rokov sa objavilo mnoho nevysvetliteľných javov, ktoré dostali prezývku „studená fúzia“.

„Ak objavíte zvláštny jav a nazvete ho studená fúzia, môžete si byť istý, že novinárov to bude zaujímať. Či sa na to so záujmom pozrú aj predstavitelia vedeckej obce, to už je iná otázka.“

originál článku