Sebavedomie je rovnako dôležité ako IQ

26.5.2009 14:06:48 | Q
New Scientist | Počet zobrazení: 2555x

Myslíte si, že ste chytrejší než väčšina ľudí? Je veľká šanca, že to isté si budú o sebe myslieť aj vaše deti.

 

Nový výskum tisícok dvojičiek ukazuje, že intelektuálne sebavedomie je geneticky zdedené a je nezávislé od inteligencie jedinca.

Tieto genetické rozdiely sú podľa Tomasa Chamorro-Premuzica, psychológa z Goldsmiths University v Londýne navyše aj predpokladom študijných výsledkov. Jeho tím zistil že 7- až 10-ročné deti, ktoré dosahovali v škole najlepšie výsledky, hodnotili vysoko svoje vlastné schopnosti aj po zohľadnení rozdielov v inteligencii a prostredí.

Psychológovia vedia už dlho, že inteligencia nie je jediným predpokladom študijných úspechov a že sebavedomie k dobrým známkam prispieva tiež výraznou mierou.

„Vo edukačnej psychológii sa objavoval veľmi silný lobing proti IQ,“ povedal Chamorro-Premuzic. „Časť argumentov vychádzala z predpokladu, že sebavedomie človeka má na celkový výsledok väčší vplyv než aktuálne schopnosti.“

Väčšina z odporcov IQ tvrdila, že rozdiely v názoroch na svoje schopnosti ovplyvňuje u žiakov prostredie – rodičia, učitelia a priatelia. Podľa Chamorro-Premuzica ide len o časť pravdy. Asi polovicu rozdielov možno vysvetliť prostredím, druhá polovica je genetická. Pre porovnanie – gény dokážu vysvetliť asi 80% rozdielov vo výške jedinca.

Chamorro-Premuzicov tím prišiel k tomuto záveru porovnaním inteligencie, známok a osobného hodnotenia 1966 párov identických dvojčiat a 1877 párov dvojvaječných dvojčiat. To vedcom umožnili zistiť rozdiely v sebavedomí súvisiace s genetikou a faktormi prostredia.

Určenie konkrétnych génov, ktoré ovplyvňujú pohľad človeka na seba, nebude podľa Chamorro-Premuzica jednoduché. Mnohé z nich sú prepojené s inteligenciou, niektoré však nie. Vlastné hodnotenie detí tiež môžu ovplyvniť gény súvisiace s osobnosťou dieťaťa.

„Tieto zistenia sú výzvou pre konvenčné chápanie psychológie žiaka a môžu znamenať, že predpoklady stojace za chápaním výkonov študentov, sú chybné,“ povedal Timithy Judge, psychológ Floridskej univerzity.

originál článku