Môžu počítačové prezentácie sťažiť učenie?

12.6.2009 16:34:50 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 4104x

Asi všetci sme už zažili jednu z tých prezentácií, kde sú animované slajdy zaujímavejšie než prezentujúci. Tučné a hlučné nadpisy nám prilietajú zo všetkých strán, chutné kúsky koláčového diagramu prichádzajú na obrazovku po jednom a záplava šípok zahltí body, ktoré chce prezentujúci zvýrazniť.

 

Pridávajú však tieto vlastné prechody a animácie prednáške nejakú hodnotu, alebo sú skôr negatívnou záležitosťou, ktorá nás odpútava od informácií a negatívne vplýva na prezentované myšlienky?

Za posledných niekoľko rokov sa stal Microsoft PowerPoint nástrojom na vytváranie školských a inštruktážnych lekcií. Pre väčšinu z nás sú už dávno zabudnuté staré meotary s hlučným ventilátorom a nestálou horúcou žiarovkou, teleskopické ukazovátka a priesvitné fólie.

Namiesto nich používajú učitelia, rečníci a všetci, ktorí nám chcú prezentovať určité informácie počítačové programy. Podľa autorov výskumu publikovanom v časopise International Journal of Innovation and Learning používa mnoho učiteľov rozličné funkcie softvéru pravidelne v domnienke, že efekty podporia učenie študentov, pretože im zobrazujú informácie postupne.

Stephen Mahar z University of North Carolina a jeho kolegovia skúmali vplyv vlastných animácií v softvérových lekciách a overovali hypotézu, že tieto animácie môžu mať na učenie študentov v konečnom dôsledku negatívny vplyv.

Aby overili svoju hypotézu, vzali dve rovnaké prezentácie, ktoré sa líšili jedine v použití animácií. Od študentov potom chceli zopakovanie a zhrnutie oboch prednášok.

Vedci zistili značný rozdiel vo výkone študentov. Tí, ktorí videli prezentáciu bez animácií, dopadli v teste oveľa lepšie než tí, ktorých počas výkladu učiteľa sprevádzali animácie. Študenti si dokázali lepšie spomenúť na detaily statických grafov.

Animované slajdy, ktoré chcú prezentovať informáciu postupne, v skutočnosti vyžadujú viac koncentrácie, čo spôsobuje, že je takto prezentovaná informácie ťažšie zapamätateľná.

Hoci študentom sa animácie páčia, výskum je dôkazom, že nejde o nič iné ako o zábavné vyrušovanie. Vedci upozornili, že vhodnosť animácie testovali pri učení nových poznatkov. Ak by šlo o výučbu nových zručností, je možné, že by sa animované prezentácie osvedčili viac. Túto možnosť preskúmajú v najbližšej dobe.

originál článku