Misia WISE má múdrosť vo svojom mene aj poslaní

29.1.2010 15:51:42 | Q
Science Now | Počet zobrazení: 2061x

WISE (angl. múdry) - širokouhlý infračervený prieskumník (Wide-field Infrared Survey Explorer), kozmická družica patriaca americkej NASA ktorú na obežnú dráhu vypustili 14.12.2009, poskytne najkomplexnejšiu prehliadku oblohy v infračervenom spektre.

Ned Wright z Kalifornskej univerzity v Los Angeles, ktorý je medzi astronómami mimoriadne uznávaný, vedie túto misiu za 320 miliónov dolárov, ktorá bude po dobu minimálne 9 mesiacov mapovať oblohu v štyroch pásmach infračerveých vlnových dĺžok. Tieto vlnové dĺžky, od 3,3 do 23 mikrometrov, sú absorbované zemskou atmosférou a nedajú sa vidieť zo zemského povrchu.

Od misie sa očakáva skatalogizovanie stoviek miliónov infračervených zdrojov, vrátane stoviek tmavých, doteraz neznámych asteroidov a komét križujúcich zemskú dráhu. Zobrazením veľkého množstva asteroidov v hlavnom páse medzi Marsom a Jupiterom, WISE poskytne prvú kompletnú prehliadku počtu a veľkosti týchto kamenných telies a nové informácie o ich polohách. WISE poskytne detailný náhľad na tisícky vyhasnutých hviezd, nazývaných hnedí trpaslíci, a miliónov vzdialených galaxií ktoré zvyčajne žiaria jasne v infračervenej oblasti. V okolí 20 svetelných rokov od Zeme Wright počíta s objavom okolo 100 hnedých trpaslíkov - plynových gúľ podobných Jupiteru, ktoré však nie sú dostatočne masívne na zapálenie termonukleárnej reakcie.

Od WISE sa tiež očakáva dramatický nárast počtu známych troskových diskov, zložených z rozprášených kamenných zvyškov pri vzniku planét, okolo mladých hviezd a objav ďalších prachových mračien slúžiacich ako rodiská hviezd. Prach bude ľahko pozorovateľný, pretože absorbuje viditeľné a ultrafialové žiarenie z mladých hviezd a posiela ho ďalej ako infračervené.

Wright hovorí: "Som veľmi vzrušený, pretože uvidíme časti vesmíru, ktoré sme doteraz nevideli."

Wright hľadí na misiu ako na následníka Infračerveného astronomického satelitu (IRAS), ktorý sa v roku 1983 stal prvým prístrojom, ktorý preskúmal celú oblohu v infračervenom spektre. WISE je ale 500 krát citlivejší ako IRAS, čo znamená, že nová sonda zaznamená oveľa tmavšie infračervené zdroje a označí ich polohu s oveľa vyššou presnosťou.

Dáta získané teraz už nefunkčným IRAS sú stále používané ako referenčné pri snímaní oblohy modernými veľkými infračervenými ďalekohľadmi. Podobne aj od WISE, ktorý sa spolieha na relatívne malý 40 centimetrový teleskop, sa očakáva, že poskytne veľké množstvo údajov, ktoré pomôžu vyberať ciele pre väčšie teleskopy, ako napríklad nedávno vypustený Herschelov teleskop (ESA) a obzvlášť pre Teleskop Jamesa Webba (James Webb Space Telescope), následníka mimoriadne úspešného Hubblovho teleskopu.

Družica sa usídli na polárnej obežnej dráhe okolo Zeme, čo umožní WISE malé zmeny dráhy, potrebné pre zmapovanie celej oblohy. Pri frekvencii jedného snímku za 11 sekúnd potrvá odfotenie celej oblohy 6 mesiacov. Potom družica začne druhú časť svojej misie - snímanie konkrétnych oblastí oblohy, čo bude trvať ďalšie 3 mesiace.

Nádrž tekutého vodíka bude udržiavať teplotu WISE 15 stupňov nad absolútnou nulou, za účelom zredukovania infračervených emisií z družice, ktoré by sa mohli miešať so skutočnými dátami a tak pozorovanie znehodnocovať. Zverejnenie prvých snímok sa očakáva niekoľko mesiacov po štarte, ale detailné mapy nebudú k dispozícii skôr ako v apríli 2011.

originál článku