ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Autá zoberú ohľad na počasie

3.2.2010 18:26:44 | Q
New Scientist | Počet zobrazení: 1918x

Systémy v autách, ktoré monitorujú počasie a podmienky vozovky, by mohli znížiť počet dopravných nehôd.

 

Podľa spoločnosti Sony a VTT, najväčšieho fínskeho laboratória pre výskum dopravy, by sa počet nehôd na cestách znížil, ak by mali autá lepšie údaje o počasí a charakteristikách cesty.

Podľa Nikolaosa Gregorisa zo Sony je umiestňovanie elektronických dopravných značiek príliš nákladné a varovania vodiči často prehliadajú. Spolu so svojimi kolegami požiadali v USA o patent interného počítačového systému v automobile, ktorý obsahuje databázu rýchlostných obmedzení na všetkých cestách v krajine. Môže byť zabudovaný do satelitnej navigácie alebo systému zábavy vo vozidle.

Ak by potom tento počítač dokázal získať údaje o miestnom počasí, napríklad z najbližšieho televízneho vysielača, mohol by vypočítať nové vzdialenosti potrebné pre zastavenie a zobraziť či predpísať novú odporúčanú maximálnu rýchlosť. Mohol by tiež predpokladať určitú mieru kontroly aby zabránil autu prekročiť určitú rýchlosť pri námraze či nadmerne mokrej vozovke.

Posledná možnosť sa nezdá Pettimu Peusaaovi z VTT v Tampere. „Čo sa stane, ak predbiehať kamión, v protismere sa blíži auto a vaša rýchlosť sa náhle zníži?“ Peussa spolupracuje so spoločnosťami Volvo a Fiat na nájdení najlepších senzorov na priame získanie informácie o vlastnostiach cesty a vyvíja softvér, ktorý vodičovi odporučí vhodnú rýchlosť.

Vedci už vyskúšali vďaka podpore Európskej únie infračervené lasery, mikrovlnné radary a kamery namierené na cestu pred autom, pomocou ktorých sa snažili o zistenie vlastností vozovky. Najlepšou možnosťou sa ukázal radar, ktorý dokáže rozlíšiť suchú, mokrú, zasneženú a zľadovatenú vozovku 30 metrov dopredu. Lasery často nezachytili ľad a kamery nefungovali pri zníženej viditeľnosti.

Hlavným cieľom je podľa Peussau navrhnúť senzory, ktoré by sa dali umiestniť do bŕzd. Šoky a teplo, ktoré sú však prítomné v brzdnom systéme, spôsobujú, že toto riešenie je podľa vedcov ešte roky vzdialené.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 4,01
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.