Superľahké auto
8.11.2010 16:40:46 | Redakcia portálu| Počet zobrazení: 1499x
Inžinieri a vedci zaoberajúci sa materiálmi podrobujú auto diéte. Ich cieľom je vytvoriť ľahšiu karosériu, ktorá ušetrí palivo a emisie CO2.
Dnešné autá majú aj vo svojej základnej výbave množstvo zariadení a vybavenia: klimatizáciu, elektrické okná alebo airbagy. Cenou za zvýšenie komfortu a bezpečnosti za volantom je nárast hmotnosti. A hoci motory sú stále efektívnejšie, spotreba paliva je stále vysoká.
V Európskej únii prebieha projekt Super Light Car, v ktorom inžinieri z 38 európskych organizácií vytvárajú karosériu z ľahkých materiálov pre automobil nižšej strednej triedy. Namiesto ocele je mnoho častí z hliníka, horčíka alebo plastu spevneného uhlíkovými vláknami. Týmto spôsobom dokázali inžinieri znížiť hmotnosť karosérie o 35%, čiže približne 100 kg. To znížilo emisie CO2 o 8,5 gramu na kilometer. Na spotrebu to malo menší vplyv – len 0,5 ušetreného litra na 100 km.
Aby vedci dosiahli zníženie hmotnosti, museli vyvinúť aj nové procesy formovania dostupných materiálov, napríklad horúce a studené tvarovanie horčíka a hliníka alebo termoplasty obohatené o dlhé vlákna. Museli tiež nájsť spôsob spojenia rozličných materiálov. Riešením boli laserové zváranie alebo špeciálne techniky lepenia.
Výzvou pre inžinierov bolo splniť množstvo predpisov v oblastiach bezpečnosti, únavy materiálu či odolnosti voči korózii. Virtuálne testy ukázali, že nové materiály a technológie tieto predpisy a požiadavky spĺňajú.
Zníženie hmotnosti o 5 až 10 % nemusí vyzerať významne, napriek tomu je to podľa Michaela Goedeho, koordinátora projektu, dôležitý krok v európskom automobilovom priemysle. „Ľahké materiály sú kľúčom k zníženiu emisií uhlíka. Koncept Super Light-Car je prvým pokusom o inteligentnú konštrukciu v masovej výrobe automobilov,“ povedal.
Vedci chcú ľahké materiály presadiť vo výrobe už do konca roku 2012.