Ľudia sa prvýkrát obliekli pred 170000 rokmi

10.1.2011 17:04:26 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 2589x

Výskum Floridskej univerzity zaoberajúci sa evolúciou vší ukázal, že ľudia sa začali obliekať pred približne 170 000 rokmi, čo im umožnilo úspešne migrovať preč z Afriky.

David Reed sa venuje výskumu vší, cez ktoré sa snaží lepšie pochopiť evolúciu človeka a jeho migráciu. V posledných piatich rokoch skúmal na základe sekvencovania DNA, kedy sa začala geneticky oddeľovať voš šatová od vší vlasových.

„Chceli sme nájsť iný spôsob, ako zistiť, kedy sa ľudia začali obliekať,“ povedal Reed. „Pretože voš šatová je tak veľmi závislá od oblečenia, vieme takmer s určitosťou, že sa nemohla objaviť skôr ako šaty.“

Údaje ukázali, že človek sa začal obliekať približne 70 000 rokov pred migráciou do oblastí s chladnejším podnebím, ktorá začala pred približne 100 000 rokmi. Tento údaj by v podstate nebolo možné získať pomocou archeologických metód, pretože šaty by takú dobu na miestach archeologických nálezov nevydržali.

Výskum tiež ukázal, že ľudia pravdepodobne začali nosiť šaty dosť neskoro po tom, ako im zmizlo z väčšiny povrchu tela ochlpenie, k čomu došlo podľa výskumu sfarbenia pokožky pred miliónom rokov, čo podľa Reeda znamená, že dosť dlhú dobu ľudia žili bez ochlpenia a zároveň bez šiat.

„Je zaujímavé uvažovať, že ľudia prežili v Afrike stotisíce rokov bez šiat a že začali migrovať, až keď ich objavili,“ povedal Reed.

Vši vedci skúmajú, pretože na rozdiel od väčšiny iných parazitov sú prepojené s hostiteľmi počas pomerne dlhej doby evolúcie, čo vedcom umožňuje skúmať evolučné zmeny hostiteľa na základe evolučných zmien parazita.

Aplikovanie výskumu vší na evolúciu človeka sa objavilo len v posledných 20 rokoch a poskytuje informácie, ktoré sú podľa Reeda využiteľné v medicíne, biológii alebo ekológii. „Poskytuje to možnosť skúmať prechod medzi hostiteľmi, čo je typické pre mnohé moderné choroby,“ povedal.

Už v roku 2003 uviedli vedci z Planckovho výskumu na základe výskumu vší, že ľudia sa prvýkrát obliekali pred 107 000 rokmi, nový výskum na Floride však zohľadnil presnejšie merania. Zistený údaj podľa odborníkov dáva zmysel, a ľudia sa podľa nich začali logicky obliekať s príchodom doby ľadovej, ktorá bola pre 180 000 rokmi. Moderný človek sa na Zemi objavil pred približne 200 000 rokmi.

originál článku