Návšteva ZOO prospeje viac ako učebnice

30.5.2011 23:02:12 | Q
Physorg | Počet zobrazení: 1919x

Vedci z Warwickskej univerzity vo Veľkej Británii ukázali, že ak s deťmi navštívite zoologickú záhradu, môže to podnietiť ich vzdelávanie v oblasti vedy a ochrany prostredia viac než ktorákoľvek učebnica.

 

V Londýnskej ZOO vedci skúmali 3000 detí navštevujúcich základnú škole, ktoré testovali pred a po návšteve záhrady. Výsledky ukázali, že u 53 % sa prejavil nárast vedomostí, povedomie o ohrozených druhoch a odhodlanie zapojiť sa do ochrany prírody. Výskum ukázal, že prechádzka záhradou výrazne rozšírila ich vedomosti o zvieratách a prostredí, v ktorom žijú. Nárast vedomostí bol dvojnásobný, ak sa im venoval počas prehliadky zamestnanec s pripraveným výkladom.

Sociológ Eric Jensen hovorí: „Celosvetovo navštívi zoologické záhrady asi desatina populácie, preto majú tieto miesta potenciál zasiahnuť masy. V posledných rokoch zoologické záhrady často kritizovali, že nevzdelávajú návštevníkov, niektoré skupiny dokonca tvrdili, že držať zvieratá v zajatí je kruté. Záhrady sa ale menia a návštevníkom poskytujú čoraz viac informácií, čo prispieva k lepšiemu zážitku.“

Podľa vedcov deti počas návštevy pochopili pojmy ochrany prírody, miesta výskytu a vymierania. Z detí, ktoré vymieranie druhov netrápilo, zmenilo ihneď po návšteve ZOO svoj názor 39 %.

Deti mali nakresliť svoje obľúbené zviera a druh krajiny pred a po výlete v zoologickej záhrade. U viac ako polovice desaťročných detí došlo podľa vedcov na výkresoch k výrazným zmenám, deti začali spomínať aj odborné pojmy ako „klenba“ alebo „dažďový prales“ a viac zvierat umiestnili do správneho prostredia, v ktorom skutočne žijú.

Jensen povedal: „Výskum jasne ukázal, akú nezastupiteľnú úlohu majú zoologické záhrady vo vzdelávaní detí. Preto ich rodičom odporúčam uprednostniť pred zábavným parkom. Zabávať sa deti môžu aj v ZOO rovnako.“

originál článku