Prečo nie sú rastlinné klony identické

9.8.2011 11:54:29 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 2068x

Nový výskum rastlín, ktoré sa rozmnožujú „klonovaním“, ukázal, prečo takto klonované rastliny nie sú identické.

Vedci už nejaký čas vedia, že klonálne organizmy nie sú vždy identické: ich črty a pozorovateľné vlastnosti sa môžu odlišovať a odlišnosti sa prenášajú aj medzi generáciami. Deje sa to napriek faktu, že rastliny sú odvodené od geneticky identických pôvodných buniek.

Vedci z Oxfordu a Technickej univerzity kráľa Abdullaha v Saudskej Arábii tvrdia, že zistili, prečo sa to tak deje u rastlín: genóm klonálnych rastlín obsahuje relatívne veľké množstvo mutácií, ktoré neobsahovala genetická informácia darcovskej rastliny.

„Každý, kto už niekedy odrezal kus rastliny a vypestoval z nej rastlinu novú, využíva v skutočnosti schopnosť týchto organizmov regenerovať sa,“ povedal prof Nicholas Harberd z Oxfordu. „Niekedy ale nové rastliny vyzerajú inak, hoci majú jedného rodiča. Naša práca odhalila príčinu týchto viditeľných odlišností.“

Pomocou techník sekvencovania DNA, ktoré dokážu naraz odhaliť kompletný genóm organizmu analyzovali vedci „klony“ malej kvetiny arábkovky (Arabidopsis). Zistili, že pozorovateľné zmeny sú spôsobené veľkým množstvom mutácií v genetickej informácii rastliny, ktoré rodičovská rastlina neobsahuje.

„Zostáva záhadou, odkiaľ tieto mutácie pochádzajú,“ povedal Harberd. „Môžu sa objaviť počas procesu regenerácie alebo počas delenia buniek v darcovskej rastline, z ktorého vznikli kmeňové bunky potrebné pre rast novej rastliny. Plánujeme ďalší výskum, ktorým chceme identifikovať proces zodpovedný za mutácie. Vieme však, že toto 'klonovanie' funguje v prírode dlho a preto musia mať mutácie v rastlinách dobrý dôvod.“

Nové výsledky ukazujú, že zmeny v rastlinných klonoch môžu mať iné príčiny ako odlišnosti zvieracích klonov – kde je podľa vedcov na prejavy génov oveľa dôležitejší vplyv prostredia a početné mutácie nie sú bežné.

Prof. Harberd povedal: „Okrem toho, že sme zistili odlišnosti medzi rastlinnými a živočíšnymi klonmi, môže nám výskum pomôcť pochopiť, ako sa replikujú baktérie a rakovinové bunky a ako sa v tomto procese objavujú mutácie, ktoré majú v konečnom dôsledku vplyv na zdravie človeka.“

originál článku