Nobelova cena za chémiu pre kvázikryštály

5.10.2011 18:09:46 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 3223x

Švédska kráľovská akadémia vied dnes rozhodla u udelení Nobelovej ceny za Chémiu Danielovi Šechtmanovi z Izraelského technologického inštitútu v Haife. V roku 1982 objavil kvázikryštály - neopakujúce sa pravidelné usporiadanie atómov, ktoré predtým považovali za nemožné.

V kvázikryštáloch môžeme nájsť mozaiky arabských národov prenesené do úrovne atómov. Obsahujú pravidelné vzory, ktoré sa ale nikdy neopakujú. Konfigurácia, ktorú obsahujú kvázikryštály, bola dlho podľa vedcov nemožná. Daniel Šechtamn musel s mnohými z nich bojovať pri presadzovaní svojej pravdy. Objav, za ktorý udelili tento rok Nobelovu cenu, je zlom, ktorý zmenil pohľad chemikov na pevnú hmotu.

8. apríla 1982 sa v Šechtamnovom mikroskope objavil obraz, ktorý odporoval zákonom prírody. V pevnej hmote mali byť podľa všetkého atómy usporiadané v kryštáloch v symetrických vzoroch, ktoré sa neustále opakovali. Toto opakovanie bolo podľa vedcov potrebné pre získanie kryštálu.

Šechtmanov obrázok ale ukázal atómy usporiadané v kryštáli neopakovateľným spôsobom. Bolo to považované za tak nemožné, ako je vytvorenie futbalovej lopty len zo šesťuholníkových dielov, pretože guľa potrebuje aj päťuholníky. Jeho objav bol veľmi kontroverzný. Dokonca ho vylúčili z vedeckých kruhov. Jeho boj ale vedcov prinptil prehodnotiť koncepciu podstaty hmoty.

Neperiodické mozaiky, napríklad nálezy stredovekých islamských mozaík v Španielsku či Iráne, pomohli vedcom opísať vzhľad kvázikryštálov na úrovni atómov. V týchto mozaikách sú vzory pravidelné, sledujú určité matematické pravidlá, ale nikdy sa neopakujú.

Keď vedci opisujú Šechtmanove kvázikryštály, používajú koncept známy z matematiky a umenia: zlatý rez. Je to číslo, ktoré zaujalo matematikov už v starovekom grécku a často sa objavuje v geometrii. V kvázikryštáloch napríklad so zlatým rezom súvisí pomer rôznych vzdialeností medzi atómami.

Po Šechtamnovom objave sa vedcom podarilo vytvoriť v laboratóriu aj iné druhy kvázikryštálov a objavili prirodzené kvázikryštály vo vzorkách minerálov z rieky v Rusku. Švédi tiež objavili kvázikryštály v určitej forme ocele, kde kvázikryštály predstavujú spevnenie materiálu. Dnes vedci experimentujú s využitím kvázikryštálov v mnohých produktoch, napríklad v panviciach či dieselových motoroch.

originál článku