Mimozemšťanov možno objavíme vďaka pouličnému osvetleniu

8.11.2011 22:46:45 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 1897x

Pri hľadaní mimozemských civilizácií sa astronómovia doteraz zameriavali na zachytávanie rádiových a laserových signálov. V novej štúdii Avi Loeb (Havard, Smithsonian Center for Astrophysics) a Edwin Turner (Princeton University) navrhujú nový spôsob, ako nájsť mimozemšťanov: zamerať sa na mestské osvetlenie.

„Takéto hľadanie mimozemských miest nevyžaduje nijaké špeciálne prostriedky, napriek tomu, že bude z veľkej diaľky. A ak uspejeme, zmeníme vnímanie našej pozície vo vesmíre,“ hovorí Loeb.

Popri rôznych metódach hľadania mimozemskej inteligencie sa spoliehajú na predpoklad, že mimozemšťania budú používať podobné technológie ako my na Zemi. Je veľmi pravdepodobné, že akékoľvek inteligentné bytosti, ktoré obývajú planétu osvetlenú najbližšou hviezdou, budú mať aj umelé osvetlenie, ktoré využívajú v noci.

Ako ľahko možno zbadať mesto na vzdialenej planéte? Evidentne musíme toto svetlo odlíšiť od žiary materskej hviezdy. Loeb a Turner navrhujú, aby sa pozorovali zmeny svetla na exoplanéte pri obiehaní okolo svojej hviezdy.

Pri krúžení okolo hviezdy, prechádza podobnými fázami ako Mesiac. Keď je v tmavej fáze, zo Zeme uvidíme viac umelého svetla na strane, kde majú noc, ako odrazeného svetla hviezdy na dennej strane. Celkové zmeny planéty s mestským osvetlením sa budú teda merateľne líšiť od planét bez umelých svetiel.

Na zachytenie tohto drobného signálu budeme potrebovať novú generáciu teleskopov. Túto techniku však môžeme zatiaľ testovať na bližších objektoch, napríklad na kraji Slnečnej sústavy. Loeb a Turner vypočítali, že s najlepšími ďalekohľadmi by sme dnes mali byť schopní zbadať osvetlenie mesta veľkosti Tokia v Kuiperovom páse – oblasť, v ktorej sa nachádza Pluto, Eris a tisíce ďalších menších ľadových komét. Takže ak niekde tam existujú mestá, mali by sme ich teraz vidieť. Pozorovaním môžu astronómovia túto techniku ďalej zdokonaľovať a pripraviť ja tak na aplikováciu, keď sa v našej galaxii okolo vzdialených hviezd objavia prvé svety podobné Zemi.

„Je veľmi nepravdepodobné, že na okraji našej Slnečnej sústavy budú mimozemské civilizácie. Jedným zo základných princípov vedy je však nájsť spôsob, ako metódu overiť,“ tvrdí Turner. „Pred Galileom bolo všeobecne známe, že ťažšie objekty padajú rýchlejšie ako ľahké. On to však chcel overiť a zistil, že v skutočnosti padajú rovnakou rýchlosťou.“

Tým že na Zemi postupne prechádzame z rádiového a televízneho vysielania na optické káble, je pre mimozemšťanov ťažšie objaviť nás. Ak niečo podobné platí aj o ich civilizáciách, mestské osvetlenie môže byť najlepším spôsobom, ako mimozemšťanov spozorovať z veľkej diaľky.

originál článku