Najmenšie elektrické auto z molekuly má štyri kolesá

14.11.2011 23:14:05 | Q
EMPA, Science Daily | Počet zobrazení: 2020x

Nehlučné auto bez emisií s pohonom na štyri kolesá vyvinuli vedci zo švajčiarskych laboratórií EMPA a ich holandskí kolegovia, predstavuje ľahkú konštrukciu v najväčšom extréme. Automobil sa skladá z jedinej molekuly a pohybuje sa po takmer rovnej trase na medenom povrchu pomocou kolies riadených elektrinou.

Prototyp sa dostal až na obálku prestížneho časopisu Nature.

V bunkách to funguje presne ako vo svete. Na prenos sa používajú špeciálne proteíny, napr. kinezín alebo aktín, ktoré sa pohybujú po iných bielkovinách, podobne ako vlak na koľajniciach, pričom spaľujú ATP (adenozíntrifosfát), akoby chemické palivo.

Mnoho chemikov sa snaží na princípoch z nášho sveta vytvoriť molekulárne vozidlá, ktoré by na úrovni nanometrov vykonávali špecifické úlohy. Podľa článku v časopise Nature sa podarilo švajčiarskym a holandským vedcom syntetizovať molekulu zo štyroch otáčajúcich sa častí, ktoré sa dokážu riadene pohybovať. „naše vozidlo je poháňané elektrinou. Musí to byť najmenšie elektrické auto na svete. Dokonca má štvorkolesový pohon,“ povedal Karl-Heinz Ernst z laboratória EMPA.

Nevýhodou vozidla, ktoré je veľkosťou asi len jedna miliardtina z auta VW Golf, je, že ho treba dobíjať každú polovicu otáčky kolies elektrinou z riadkovacieho tunelového mikroskopu (STM). Navyše sa kolesá dokážu otáčať len v jednom smere.

Po desiatich stimuláciách mikroskopom sa molekula posunula dopredu o 6 nanometrov viac-menej priamym smerom. Odchýlky boli spôsobené netriviálnym problémom súčasnej stimulácie všetkých štyroch motorov.

Ďalší experiment ukázal, že molekulu možno zostrojiť v dvoch prevedeniach, pričom len v jednom z nich sa budú všetky štyri kolesá otáčať rovnakým smerom. To bol prvý dôkaz ich nového konceptu. ďalším krokom je navrhnúť molekuly riadené svetlom, pravdepodobne vo forme UV laserov.

originál článku