Zablokované diery podporujú svetlo

23.11.2011 23:33:24 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 2470x

Dalo by sa predpokladať, že ak zakryjete dieru, svetlo cez ňu neprejde. Vedci z Princetonskej univerzity ale zistili, že opak je pravdou. Prišli na to, že zakrytie malej dierky v kovovom filme vôbec svetlo nezastaví, ale naopak jeho prenos podporí.

V pokuse zvláštnej fyziky pri malých rozmeroch zostrojili Stephen Chou a jeho kolegovia sieť malých dierok v tenkej kovovej fólii a potom každú dierku zakryli nepriehľadným kovovým krytom. Keď na dierky zasvietili, zistili, že pri ich zakrytí cez ne prejde o 70 % viac svetla ako pri ich odokrytí.

„Zdravý rozum nám vraví, že ak máte deravú kovovú fóliu a dierky nepriehľadne zakryjete, svetlo úplne zastavíte,“ povedal Chou. „Boli sme veľmi prekvapení.“

Chou povedal, že výsledok môže mať výrazný dopad na mnohé oblasti. V prvom rade prinúti vedcov znova sa zamyslieť nad spôsobom úplného zastavenia prenosu svetla. Vo veľmi citlivých optických prístrojoch, mikroskopoch, teleskopoch alebo spektrometroch, je napríklad bežné že na zablokovanie svetla sa použije kovová fólia zakrývajúca sklo. Častice prachu, ktorým sa nedá zabrániť, vytvárajú vo fólii malé dierky, ktoré však boli podľa vedcov neškodné, pretože zrniečko prachu je obkolesené kovom a podľa všetkého by malo svetlo zablokovať.

„Tento predpoklad nie je správny, záplata nemusí zastaviť únik svetla, môže ho naopak ešte zvýšiť,“ povedal Chou. Vysvetlil, že v oblasti nanotechnológie, ktorej sa venuje, sa svetlo často využíva pri fotolitografii, ktorá slúži na vykrojenie veľmi malých vzorov z kremíka alebo iných materiálov. Tenká kovová fólia na skle slúži ako maska smerujúca svetlo na určité miesta podložky. Podľa nových poznatkov je potrebné preskúmať, či fólia blokuje svetlo dostatočne.

Nový objav v opačnom význame môžu využiť v situáciách, kedy je potrebné prenos svetla podporiť. V mikroskopii blízkeho poľa napríklad sledujú vedci veľmi presné detaily prechodu svetla cez dierku s priemerom miliardtiny metra. S novou technikou sa môže zakrytím dierky zvýšiť množstvo svetla, ktoré cez ňu prejde a tým aj množstvo informácii o objekte, ktorý pozorujeme.

Chou a jeho kolegovia narazili na objav vo svojej práci na vývoji veľmi citlivých senzorov schopných zachytiť malé množstvá chemických látok, ktoré by sa dali použiť v mnohých oblastiach od diagnostiky liečiv až po odhaľovanie výbušnín. Tieto detektory využívajú tenkú kovovú fóliu s množstvom dierok a kovový disk, ktorého úlohou je zosilniť slabé sgnály produkované pri zásahu molekuly laserom, čo umožňuje väčšiu citlivosť pre identifikovaní zložiek látky.

V jednom z mnohých experimentov skúmali vedci prenos svetla cez malé dierky s priemerom 60 nm, ktoré boli v zlatej fólii hrubej 40 nm od seba vzdialené 200 nm. Každú z dierok zakryli zlatým diskom, ktorý bol o 40 % než dierka. Disk prikryl dierku s nepatrnou medzerou medzi ním a povrchom.

Vedci zamerali laser na spodnú stranu fólie a overovali, či svetlo prejde cez prikryté dierky. S prekvapením pozorovali 70 %-ný nárast prenosu svetla pri zakrytí dierok. Rovnaké výsledky získali aj pri osvetlení fólie z druhej strany.

Chou povedal, že kovový disk funguje ako „anténa“, ktorá zachytáva a šíri elektromagnetické vlnenie. V tomto prípade disk zachytil vlnenie na jednej strane dierky a rozšíril ho na druhej strane. Vlny prešli cez kov a prešli z dierky na kryt. Vedci pokračujú v skúmaní tohto efektu a možností jeho využitia na zvýšenie presnosti veľmi citlivých detektorov.

originál článku