Vedci objavili planéty veľké ako Zem

2.1.2012 13:38:08 | * q
fuu | Počet zobrazení: 1951x

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej Slnku.

Ide o vôbec najmenšie doteraz objavené exoplanéty.

Planéty, ktoré vedci nazvali Kepler-20e a Kepler-20f, sú vzdialené od Zeme približne tisíc svetelných rokov v súhvezdí Lýry.

Nachádzajú sa však príliš blízko svojej materskej hviezdy Kepler-20a, takže prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú. Planéta Kepler-20e obehne svoju materskú hviezdu za 6,1 dňa, pričom jej veľkosť dosahuje 0,87 polomeru Zeme. Planéte Kepler-20f trvá obeh okolo hviezdy Kepler-20a 19,6 dňa a jej veľkosť je 1,03 polomeru Zeme. Systém Kepler-20

Kepler-20a je hviezda, ktorá sa najviac podobá na Slnko.
Kepler-20b,c,d sa najviac podobajú na Neptún.
Kepler-20e dosahuje rozmerov ako Venuša.
Kepler-20f je veľkosťou podobná Zemi.Teplota na Kepler-20f dosahuje 425 stupňov Celzia a jej priemerný deň sa podobný k dňu na planéte Merkúr.

Na Kepler-20e teplota dosah uje až 760 stupňov. Obe tieto planéty sú súčasťou systému Kepler-20, ktorý obsahuje celkovo päť planét.

Tento objav znamená pre vedcov nový míľnik v hľadaní planéty, ktorá by mohla byť „druhou“ Zemou. Vedci si však nie sú istí, ako sa systém vyvinul. Nemyslia si však, že to bolo v súčasnom usporiadaní exoplanét.

"Hlavným cieľom misie Kepler je objaviť planéty o veľkosti Zeme, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne. Tento objav vôbec prvýkrát dokazuje, že takéto planéty existujú aj pri iných hviezdach a my ich dokážeme objaviť," uviedol Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vypustil do vesmíru teleskop s úlohou nájsť planéty podobné Zemi mimo Slnečnej sústavy.

Prístroj preto od roku 2009 zhromažďuje údaje z oblasti súhvezdí Labuť a Lýra, kde by sa malo nachádzať asi 100-tisíc hviezd podobných Slnku. Keplerov teleskop je navyše vybavený 95-megapixelovým optickým mechanizmom fungujúcim na princípe fotoaparátu.

Projekt s nákladmi okolo 600 miliónov dolárov (474 mil. eur) je prvým pokusom NASA pátrať takýmto spôsobom po planétach podobných Zemi v iných častiach Mliečnej dráhy. Kritériami podobnosti budú správna vzdialenosť od príslušnej hviezdy a teplota umožňujúca prítomnosť kvapalnej vody potrebnej pre život. Informácie pochádzajú z webstránky www.nasa.gov a archívu agentúry SITA.