Prvé magnetické mydlo

25.1.2012 00:26:00 | Q
Science Daily | Počet zobrazení: 3474x

Vedcom z Bristolskej univerzity sa podarilo vyrobiť mydlo zo solí bohatých na železo rozpustených vo vode, ktoré v roztoku reaguje na magnetické pole. Magnetické vlastnosti mydla preukázali vedci z inštitútu Laue-Langevin na neutrónoch a výsledkom boli malé železité zhluky, ktoré sa vo vodnom roztoku nehýbali. Táto vlastnosť v plne funkčnom mydle môže zmierniť obavy z použitia mydiel pri čistení olejových škvŕn a zmeniť zloženie priemyselných čistiacich prostriedkov.

Vedci dlho hľadali spôsob, ako riadiť mydlá (alebo tenzidy) v roztoku, aby tak zvýšili ich schopnosť rozpúšťať oleje vo vode. Vedci z Bristolu v minulosti experimentovali s mydlami citlivými na svetlo, oxid uhličitý, alebo zmenu pH, teploty či tlaku. Ich novým objavom je prvé mydlo citlivé na magnetické pole.

Tenzidy s iónmi, zložené väčšinou z vody obsahujúce komplexy prechodných kovov (ťažké kovy ako železo sa viažu na halogenidy ako bróm či chlór), sa v určitom období považovali za zmesi, ktoré by sa dali riadiť magnetom, ich magnetické centrá sa ale odborníkom dlho zdali príliš izolované od zvyšku roztoku, čo bránilo rozsiahlym interakciám potrebným pre magnetickú aktivitu.

Vedci vytvorili mydlo rozprášením železa do množstva inertných čistiacich materiálov zložených z iónov chlóru a brómu, ktoré boli veľmi podobné látkam nachádzajúcim sa v ústnej vode či kondicionéri. Pridaním železa vznikajú v časticiach mydla kovové stredy.

Vedci overovali vlastnosti mydla pomocou magnetu priloženého k banke s mydlom umiestneným pod redším organickým roztokom. Pôsobenie magnetického poľa prekonalo gravitáciu aj povrchové napätie na rozhraní kvapalín a spôsobilo, že sa mydlo vznieslo nad organickú zložku.

Potenciál využitia magnetických tenzidov je veľký. Ich schopnosť reagovať na vonkajšie stimuly umožňuje jednoducho meniť množstvo ich vlastností, ako elektrickú vodivosť, bod topenia, veľkosť a tvar alebo schopnosť rozpustiť sa vo vode. Bežne sa tieto vlastnosti mydiel, ktoré sú kľúčové pre ich fungovanie v priemysle, dajú meniť len zmenou elektrického prúdu, pH, teploty alebo tlaku v systéme. Všetky tieto zmeny sú nákladné, navyše spôsobujú v systéme nevratné zmeny.

Magnetické vlastnosti tiež uľahčujú odstránenie látky zo systému, čo by sa dalo využiť pri čistení životného prostredia alebo vody. Látka tiež uľahčí vedecké experimenty, pri ktorých je potrebná presná kontrola kvapiek tekutiny.

Prof. Julian Eastoe z Bristolskej univerzity, ktorý viedol výskum, povedal: „“Pretože väčšina magnetov je kovová, sú tekuté mydlá z vedeckého hľadiska veľmi nezvyčajné, čo robí náš objav zaujímavým. Z komerčného hľadiska je produkt veľkým prísľubom v mnohých smeroch od čistenia vody po priemyselné čistiace prostriedky.“

originál článku