Hubbleov teleskop objavil ďalší trpaslíčí mesiac Pluta

17.7.2012 10:42:04 | * q
| Počet zobrazení: 2062x

Americkí astronómovia objavili pomocou Hubbleovho vesmírneho ďalekohľadu piaty mesiac trpasličej planéty Pluto. Priemer mesiaca, ktorý dostal dočasný názov P5, je iba približne 10 až 25 kilometrov. Vedci predpokladajú, že jeho tvar je nepravidelný.

Astronómovia na čele s Markom Showalterom zo SETI Institute objavili nový mesiac na deviatich sériách fotografií, ktoré Hubbleov teleskop spravil koncom júna a začiatkom júla.

Objav P5 by podľa nich mohol pomôcť lepšie pochopiť, ako Pluto a jeho mesiace vznikli a ako sa vyvíjajú. Tomuto cieľu pomôže aj misia sondy New Horizons, ktorú predstavitelia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vypustili v roku 2006, pričom k Plutu by mala doraziť v roku 2015.

Najväčší z piatich známych mesiacov Pluta je Cháron, ktorý bol objavený v roku 1978. Má priemer 1200 kilometrov, čo predstavuje takmer polovicu priemeru Pluta.

V roku 2005 sa pomocou Hubbleovho teleskopu podarilo objaviť ďalšie dva mesiace – Nix a Hydra. Vlani v júli potom astronómovia objavili štvrtý mesiac, ktorý dostal dočasný názov P4.