ELEARNING.SK | PR SPRÁVY | GSGROUP | NAJDES.SK | BRIGÁDY, PRÁCA | GLOBALOFFICE.SK | REGISTRAČNÉ VIRTUÁlNE SÍDLO FIRMY | MINCE | CMS | ESHOP | TESTIVA
Prihlásenie:
>Staňte sa redaktorom eQuark.sk

eQuark.sk

Anketa

Ak by ste o tom mohli rozhodnúť práve vy, zaradili by ste Pluto opäť medzi planéty?

Quark

Kto ovláda sociálne siete?

13.8.2012 11:43:12 | Q
ScienceMag | Počet zobrazení: 2617x

Vo svete Facebooku sú užívatelia buď kráľmi alebo poddanými. Toto je záver novej štúdie, ktorá analyzuje, ako sa informácie šíria po sociálnych sieťach a kto ich šíri.

 

Debata o nápadoch, názoroch a správaní sa medzi ľuďmi je stará desaťročia. Podľa takzvanej hypotézy vplyvu, známej z kníh ako The Tripping Point od Malcolma Gladwella, poháňa šírenie informácií malý počet veľmi vplyvných ľudí. Napríklad, ak obľúbené deti zo strednej školy dostanú iPhony, ostatné deti ich nasledujú a zoženú si vlastný iPhone. Táto hypotéza vraví, že dôvodom tohto nasledovania sú práve populárne deti, ktoré si iPhone kúpili ako prvé. Avšak kritici tvrdia, že vplyvné osoby hrajú iba malú úlohu a skutočným dôvodom je, či majú ľudia náchylnosť na nové myšlienky.

Táto debata nebola ukončená, lebo študovanie vplyvu kolektívu je stále zložité. Štúdie v reálnom svete sú nepresné a zriedkakedy poskytnú kontrolované experimenty. Na druhej strane sociálne experimenty v laboratóriách sú drahé a obsahujú vymyslené situácie. Preto sa vedci teraz zamerali na sociálne siete ako je Facebook. Takýto postup umožňuje jednoduché sledovanie správania sa veľkého počtu ľudí, kým aplikácie tretej osoby umožňujú vedcom často zadarmo vykonávať virtuálne experimenty na užívateľoch Facebooku.

Aby zmerali vplyv kolektívu, použili Sinan Aral a Dylan Walke z New York University facebookovú aplikáciu, ktorá umožňuje užívateľom hodnotiť a odporučiť filmy. (Aral a Walker na žiadosť firmy utajujú identitu tejto aplikácie, avšak povedali, že je podobná Flixteru). Keď užívatelia komunikujú s touto aplikáciou - napríklad, že dajú filmu Strom Života z roku 2011 štyri z päť hviezdičiek - pošle tento program náhodne vybranej skupine priateľov správu obsahujúcu dané hodnotenie a odkaz k tejto aplikácii. Čím viac priateľov po prijatí správy od užívateľa použije túto aplikáciu, tým väčší je vplyv daného užívateľa. Čím je čas medzi získaním odkazu a použitím aplikácie kratší, tým je daný priateľ ľahšie ovplyvniteľný.

Počas 44 dní takmer 8 000 užívateľov poslalo viac ako 40 000 správ 1,3 miliónu priateľov a asi 1000 priateľov túto aplikáciu použilo. Aral a Walker potom vytvorili model šírenia ich aplikácie touto masívnou sociálnou sieťou. Ak platí hypotéza vplyvu, tak potom by toto šírenie malo byť spustené malou skupinou vplyvných ľudí.

Realita sa zdá byť niekde medzi vplyvom a náchylnosťou. Oboje je dôležité, no šírenie závisí od osobných vlastností ľudí. Napríklad, ľudia nad 30 rokov sú vplyvnejší ako ľudia pod 30 rokov a ľudia rovnakého veku majú jeden na druhého najväčší vplyv. Ženy ovplyvňujú mužov viac ako ovplyvňujú iné ženy. Prekvapenie bolo, že vplyv a náchylnosť sa takmer nikdy neprejavili u jednej a tej istej osoby. Minimálne na Facebooku sú teda len udávači trendov a ich nasledovníci.

Podľa Briana Uzziho z Northwestern University má táto štúdia fenomenálny rozsah. Rozdiel medzi vplyvom a náchylnosťou by mohol mať veľký vplyv na stratégie marketingu. Avšak takisto tvrdí, že na to, aby sme skutočne vedeli, či sú sociálne vplyvy vo virtuálnom svete rovnaké alebo nezávislé od reálneho sveta, je potrebný ďalší výskum, ktorý sa zameria na rozloženie popularity istého produktu aj na Facebooku, aj v reálnom svete.

originál článku

Zdieľaj článok
 
Hodnotenie: 1,77
Príspevok na titulke

Vyberte článok na titulku kliknutím na linku

 

www.brigada.sk - brigády, brigáda, práca, zamestnanie www.najdes.sk - katalóg, portál, vyhľadávač www.equark.sk - veda, výskum, technika www.uvery.sk - úvery, pôžičky, hypotéky www.elearning.sk - elearning, LMS, vzdelávanie, kurzy, elektronické vzdelávanie www.globaloffice.sk - registračné sídlo, virtuálna adresa a kancelária www.globalhosting.sk - domény, doména, webhosting, hosting www.globalweb.sk - CMS, WCMS, redakčný systém, publikačný systém www.globalshop.sk - internetový obchod, eshop, e-commerce Global Services Slovakia s.r.o. - www.gsgroup.sk, informačné systémy, portálové riešenia, intranety, web dizajn

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.