Dve planéty s takmer rovnakou obežnou dráhou

13.8.2012 12:00:04 | Q
E! Science News | Počet zobrazení: 3785x

Astronómovia pozorujú dve planéty blízko seba, ktoré obiehajú okolo vzdialenej hviezdy

Tím vedcov vedený astronómami z University of Washington a Harvard University objavil väčšiu verziu Zeme, ktorá tesne obieha oveľa väčšiu planétu veľkosti Neptúnu a obe obiehajú okolo hviezdy vzdialenej od nás asi 1 200 svetelných rokov. Tieto planéty obiehajú po takmer identickej obežnej dráhe. Keď sa nachádzajú k sebe navzájom najbližšie, je vzdialenosť medzi nimi len asi 1 920 000 kilometrov, čo je približne päťnásobok vzdialenosti medzi naším mesiacom a Zemou a len 5 % najmenšej vzdialenosti medzi dvoma planétami v našej slnečnej sústave.

Načasovanie ich obiehania ukazuje podľa Erica Agola z University of Washington, že sa nikdy nezrazia. Sú to planéty najbližšie k sebe zo všetkých doteraz objavených planét. Väčšia planéta postrkuje tú menšiu, a preto sa menšia planéta hľadala ťažšie.

Tieto planéty sú označené ako Kepler-36b a Kepler-36c a obiehajú hviezdu Kepler-36a v súhvezdí Labute. Planéta Kepler-36b je kamenistá planéta podobne ako Zem, avšak 4,5-krát hmotnejšia s 1,5-násobným priemerom. Kepler-36c je buď plynná ako Jupiter, alebo vodná. Táto planéta je 8,1-krát ťažšia ako Zem a má 3,7-násobok jej priemeru.

Väčšia planéta bola pôvodne objavená v údajoch z Keplerovho satelitu patriacemu NASA, ktorý používal fotometer na meranie svetla zo vzdialených objektov na oblohe. Tento prístroj dokáže objaviť planétu, keď prechádza popred svoju hviezdu, a tým zníži jej jasnosť.

Tím hľadal druhú planétu v sústave, v ktorej už predtým objavili jednu planétu. Agol navrhol využitie algoritmu zvaného detekcia kvázi-periodického pulzu na vyhodnocovanie údajov zozbieraných Keplerovým teleskopom.

Joshua Carter z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics potom použil tento algoritmus na metodické overovanie planetárnych systémov vzdialených hviezd a našiel jasný signál v sústave hviezdy Kepler-36a. Hovorí, že počas prvého zbežného prezerania údajov našiel u tejto hviezdy novú planétu. Teraz vraj prehľadávajú viac údajov z tohto planetárneho systému, aby našli ďalšie planéty.

Tieto údaje odhalili malé stlmenie svetla každých 16 dní, čo je čas koľko trvá väčšej planéte Kepler-36c obehnúť svoju hviezdu. Kepler-36b obehne svoju hviezdu sedemkrát za každých šesť obehov planéty Kepler-36c. Nebolo ju však možné objaviť skôr pretože je relatívne malá a zatienená gravitáciou väčšej planéty. Keď však použili algoritmus detekcie kvázi-periodického pulzu, podarilo sa im túto planétu bez problémov lokalizovať.

Fakt, že tieto planéty sú k sebe tak blízko a vyznačujú sa špecifickým obiehaním, umožnil vedcom vytvoriť relatívne presné odhady vlastností oboch týchto planét na základe gravitačných efektov, ktoré jedna na druhú majú a podľa výsledných variácií obežných dráh. V súčasnosti je toto podľa vedcov najlepšie zmapovaná sústava obsahujúca malé planéty. Myslia si, že menšia planéta je z 30 percent železo, menej než jedného percenta atmosferický vodík a hélium a zrejme nie viac ako 15 percent voda. Na druhej strane väčšia planéta pravdepodobne má kamenisté jadro pokryté veľkým množstvom atmosférického vodíka a hélia.

Tím vypočítal špecifické údaje o ich hviezde a zistil, že Kepler-36a má hmotnosť podobnú Slnku, je však hustejšia. Takisto je trochu horúcejšia a obsahuje o niečo menej železa ako naše Slnko. Je aj o niekoľko miliárd rokov staršia ako Slnko a vo svojom jadre už prestala spaľovať vodík.

originál článku