Ďalšia Super Zem v zóne prijateľnej pre výskyt života

13.11.2012 13:44:51 | Ján Klučár
sciencenews.org | Počet zobrazení: 1974x

Astronómovia hľadajúci potenciálne obývateľné planéty našli nového kandidáta - planétu so sedem násobnou hmotnosťou v porovnaní so Zemou, ktorá sa nachádza v blízkej slnečnej sústave.

Táto planéta obieha okolo hviezdy vzdialenej 42 svetelných rokov, nachádzajúcej sa v súhvezdí Maliara. Pôvodne sa predpokladalo, že hviezda HD 40307 má iba tri planéty, avšak citlivé techniky filtrácie údajov odhalili prítomnosť ďalších troch planét. Planéta najviac vzdialená od tejto hviezdy leží v jej obývateľnej zóne - v oblasti, kde sa dokáže udržať voda v tekutom skupenstve.

Hugh Jones z Hertfordshirskej univerzity povedal, že pozícia jej obežnej dráhy je najzaujímavejším aspektom tejto planéty. Planéta sa nachádza v takej vzdialenosti od svojej hviezdy, že by na nej mohli vládnuť teploty podobné tým na Zemi. Takisto táto planéta nie je otočená k svojej hviezde stále len jednou a tou istou stranou, ako je tomu napríklad u zemského Mesiaca. Preto by táto planéta mala mať cykly dňa a noci.

Jones a jeho tím detekovali tieto nové planéty pomocou zmeny jasnosti ich hviezdy ovplyvnenej ich gravitáciou. Avšak namiesto toho, aby analyzovali všetko svetlo hviezdy, rozdelili svetlo do rozličných vlnových dĺžok, aby odlíšili signály planét od signálov hviezdy. S použitím tejto techniky boli vedci schopní pozrieť sa hlbšie do údajov a detekovať aj slabšie signály.

Dodnes bola objavená len hŕstka planét v obývateľných zónach okolo svojich hviezd. O fyzikálnych a geochemických vlastnostiach tejto novoobjavenej planéty sa ešte nič nevie. Avšak táto planéta je podľa jej objaviteľov veľmi vhodným kandidátom na ďalšie skúmanie pre jej blízkosť k Zemi. Druhá potenciálne obývateľná Super Zem, známa ako Kepler-22b je od nás vzdialená oveľa viac - približne 620 svetelných rokov.

Hlavnou úlohou tohto výskumu je vymedzenie typov slnečných sústav, ktoré dokážu vytvoriť podmienky prijateľné pre život. Jones dodal, že čím sú hviezdy a ich slnečné sústavy podobnejšie nášmu Slnku a slnečnej sústave, tým je ich pozorovanie zaujímavejšie.