picture

Minimálne jedna zo šiestich hviezd má podľa novej analýzy planétu veľkosti Zeme

8.1.2013 21:56:51 | Ján Klučár

Pátranie po druhej Zemi je čoraz sľubnejšie. Použitím vesmírneho Keplerovho teleskopu patriaceho NASA astronómovia postupne začínajú nachádzať planéty veľkosti Zeme obiehajúce okolo vzdialených hviezd. Nová analýza údajov z Keplera ukazuje, že asi 17 percent hviezd má takúto planétu na obežnej dráhe bližšie ku hviezde, ako je náš Merkúr. Keďže naša galaxia má asi 100 miliárd hviezd, je v nej týchto planét minimálne 17 miliárd.

Keplerov teleskop objavuje planetárnych kandidátov použitím metódy prechodov. Monitoruje hviezdu, aby odhalil planétu prechádzajúcu popred ňu pomocou dočasného úbytku svietivosti hviezdy, ktoré planéta pri takomto prechode spôsobí. Prvých 16 mesiacov tohto pozorovania prinieslo približne 2 400 kandidátov. Následne mali astronómovia za úlohu zistiť, koľko z týchto signálov je pravých a koľko planét si Kepler nevšimol.

Simulovaním pozorovaní Keplerovho teleskopu Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics a jeho tím opravili nepresnosti a nedostatky tohto zoznamu kandidátov, aby zistili skutočný výskyt planét s veľkosťou ako Zem a väčšou, ktoré obiehajú okolo iných hviezd. Fressin povedal, že je celý zoznam astrofyzikálnych konfigurácií, ktoré dokážu napodobniť signál planéty, no po zrevidovaní údajov sa zistilo, že dokážu vysvetliť len 10 percent z obrovského počtu Keplerových kandidátov.

Tento nový výskum takisto odhalil, že polovica hviezd má planétu minimálne tak veľkú ako Zem na blízkej obežnej dráhe. Pripočítaním väčších planét, ktoré boli objavené ďalej od svojich hviezd (maximálne vo vzdialenosti Zeme od Slnka) toto číslo stúplo na 70 percent. Na základe extrapolácií terajších Keplerových pozorovaní a výsledkov iných pozorovacích techník sa zistilo, že prakticky všetky Slnku podobné hviezdy majú planéty.

Tím vedcov následne rozdelil tieto planéty do 5 skupín na základe ich veľkosti. 17 percent hviezd má na obežnej dráhe s obehnutím okolo hviezdy maximálne za 85 dní planétu s veľkosťou 0,8 až 1,25 násobku Zeme. Asi štvrtina hviezd má na obežnej dráhe s obehnutím hviezdy maximálne za 150 dní super Zem (veľkú 1,25 až 2 násobok Zeme). Rovnako štvrtina hviezd má malý Neptún (2 až 4 násobok Zeme) s dobou obehu do 250 dní. Väčšie planéty sa nevyskytujú tak často ako menšie. Len 3 percentá hviezd majú veľký Neptún (4 až 6 násobok Zeme) a len 5 percent má plynného obra (6 až 22 násobok Zeme) na obežnej dráhe, ktorej obehnutie trvá maximálne 400 dní. Veľké planéty sa dajú ľahšie pozorovať aj na väčšie vzdialenosti.

Vedci si takisto kládli otázku, či sa individuálne typy planét vyskytujú častejšie u určitého typu hviezd. Zistili, že pre každý typ planéty okrem plynných obrov typ hviezdy neznamená nič. Neptúny sa nachádzajú okolo červených trpaslíkov rovnako často ako okolo hviezd podobných Slnku. To isté platí aj pre menšie planéty a je to v rozpore s predchádzajúcimi štúdiami.

Planéty nachádzajúce sa bližšie k svojim hviezdam sa jednoduchšie hľadajú, pretože častejšie prechádzajú popred svoju hviezdu. Až dlhším pozorovaním sa odhalia planéty s dlhšími obežnými dráhami. Špeciálne Keplerova predĺžená misia by mala viesť k objaveniu planét veľkosti Zeme aj na vzdialenejších obežných dráhach, vrátane obežných dráh v rámci obývateľnej zóny danej hviezdy (zóna, kde sa voda vyskytuje v kvapalnom skupenstve).