picture

Objavenie zrodu chvosta asteroidu

25.2.2013 20:56:59 | Ján Klučár

Na rozdiel od komét, asteroidy nie sú charakterizované chvostami. Bolo však objavených desať výnimiek. Španielski vedci pozorovali jeden takýto asteroid pomocou španielskeho teleskopu Gran Telescopio Canarias a zistili, že prvého júla 2011 sa muselo niečo stať, čo tomuto asteroidu vytvorilo chvost. Predpokladá sa, že to mohlo byť vnútorné trieštenie alebo kolízia s iným asteroidom.

Asteroidy s chvostom sú známe ako MBC. Tieto asteroidy majú síce typickú obežnú dráhu asteroidu, avšak majú aj chvost, čo znamená, že v charakteristikách vylučovania prachu sa podobajú kométam. Jeden z týchto objektov, nazvaný P/2012 F5 (Gibbs) bol objavený v marci 2012 z Arizonskej Mount Lemmon Observatory. V máji a júni toho roku španielski astrofyzici z Gran Telescopio Canarias určili pomocou matematických výpočtov, kedy presne sa chvost tohto asteroidu zrodil.

Fernando Moreno z Astrophysics Institute of Andalusia povedal, že podľa ich modelu je za stvorenie chvosta zodpovedný prudký a krátko trvajúci jav, ktorý trval len niekoľko hodín a vyskytol sa približne prvého júla 2011 (s možnou nepresnosťou 20 dní). Rôzna šírka a jasnosť chvosta od začiatku po koniec umožnili vedcom vydedukovať fyzikálne vlastnosti a rozmery jeho častíc. Tím takisto vypočítal, že samotný asteroid má polomer 100 až 150 metrov, hmotnosť vylučovaného materiálu je približne pol milióna ton.

Vedci zvažujú dve možnosti ako mohol chvost vzniknúť. Prvou hypotézou je kolízia s iným asteroidom a druhou je rotačné roztrieštenie, teda materiál postupne sa uvoľňujúci po čiastočnej fragmentácii asteroidu. Rýchla rotácia asteroidu, podobne ako u kolotoča, spôsobí, že sa časti začnú ulamovať. Rotačná rýchlosť asteroidov sa po čase dokáže zvyšovať vďaka Yarkovského efektu. Ten spôsobuje zrýchlenie kvôli teplotným rozdielom rôznych častí povrchu, čo môže eventuálne viesť až k roztriešteniu.

Zatiaľ sa nepodarilo potvrdiť hypotézu, že MBC okrem prachu vylučujú aj plyn, no to môže byť dôsledok slabšej aktivity v momente pozorovania. Prvý MBC bol objavený v roku 1996 a dostal názov 133P/Elst-Pizzaro. Odvtedy bolo objavených ďalších deväť MBC. Niektorým z nich vydržal chvost až niekoľko mesiacov, ako napríklad 2006 VW139 alebo P/2010 R2 (La Sagra). U iných MBC však chvostová aktivita ustala oveľa skôr. Prachový chvost 596 Scheila sa rozplynul už po troch až štyroch týždňoch od objavenia.

Niektoré MBC takisto ukázali opätovnú činnosť a mali chvost viackrát, ako napríklad 133P/Elst-Pizzaro alebo 238P. O P/2012 F5 sa ešte nevie, do akej skupiny bude patriť. Viac údajov o ňom bude získaných budúci rok v júli a auguste, keď budú podmienky na jeho pozorovanie opäť priaznivé. Najnovší dokumentovaný MBC je P2012 T1 (PANSTARRS). Rovnako ako u exoplanét, aj u MBC sa očakáva veľa nových objavených objektov v nasledujúcich rokoch.

Prevzaté z originálu "Discovering the Birth of an Asteroid Trail" na sciencedaily.com