picture

Odhalené atmosféry ďalekých planét

15.3.2013 21:40:19 | Ján Klučár
sciencenews.org | Počet zobrazení: 2387x

Cudzie svety sú teraz o trochu menej cudzie. Astronómovia získali zatiaľ najdetailnejší obraz atmosféry planéty, ktorá nepochádza z našej slnečnej sústavy. Nová štúdia je prvá, ktorá priamo analyzuje chemické zloženie exoplanéty. V minulosti vedci zisťovali existenciu exoplanét a ich plynných obalov prostredníctvom malých zmien vo svetle ich hviezd, keď popred ne prechádzali. Teraz však majú vedci k dispozícii lepšie prístroje a tím vedený Quinn Konopacky z Torontskej univerzity pomocou nich objavil svetlo pochádzajúce priamo z planéty vzdialenej na svetelné roky.

Ich nové údaje majú dostatočné rozlíšenie na detekovanie prítomnosti oxidu uhoľnatého a vody v atmosfére exoplanéty. Tákýto výskum môže odhaliť, ako sa daná planéta formovala a či na nej je život. Avšak tímom skúmaná planéta život mať nemôže kvôli jej veľkosti a polohe obežnej dráhy. V roku 2008 Christian Marois z Dominion Astrophysical Observatory a jeho tím urobil prvú fotografiu cudzieho multiplanetárneho systému, na ktorej bolo vidieť troch plynných obrov obiehajúcich okolo hviezdy HR 8799, ktorá je od nás vzdialená približne 130 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Pegasa.

V novej štúdii sa Konopacky, Marois a ich tím zamerali na jednu planétu tejto slnečnej sústavy, konkrétne na HR 8799c. Táto planéta je 5 až 10-krát masívnejšia než Jupiter a od svojej hviezdy je vzdialená 8-násobok vzdialenosti Jupitera od Slnka. Vďaka tejto veľkej vzdialenosti boli vedci schopní blokovať svetlo hviezdy, aby mohli zaznamenať infračervené svetlo samotnej planéty použitím 10 metrového teleskopu Keck 2 na Havaji. Keďže rôzne plyny absorbujú a vyžarujú rôzne vlnové dĺžky, tím identifikoval v atmosfére planéty oxid uhoľnatý a vodu, no nenašiel v nej žiaden metán, ktorý vedci na tejto planéte očakávali.

V ďalšej štúdii vedci simultánne zaznamenali infračervené svetlo všetkých štyroch planét okolo HR 8799 použitím 200 palcového teleskopu Hale. Tím vedený Benom Oppenheimerom z American Museum of Natural History našiel v atmosférach planét náznaky amoniaku, metánu, oxidu uhoľnatého a acetylénu. Každá z planét má iné chemické zloženie atmosféry, ktoré sa diametrálne odlišuje od hocičoho, čo sa dá nájsť v našej slnečnej sústave.

Napriek tomu, že oba tímy skúmali rozdielne vlnové dĺžky svetla, ktoré dokážu detekovať rozdielne typy molekúl, ich výsledky sa všeobecne zhodujú. Avšak zameraním sa len na jednu z planét Konopacky a jej tím získali detailnejšie informácie, ktoré umožnili vedcom spraviť si obraz o množstve uhlíku a kyslíku v atmosfére HR 8799c.

Poznanie pomeru medzi uhlíkom a kyslíkom je kľúčom k zisteniu, ako sa daná planéta sformovala. Astronómovia majú dve protichodné teórie, ako sa planéty sformujú z diskov plynu a prachu okolo mladej hviezdy. V modeli gravitačnej nestability časť plynu a prachu sa náhle zlúči a zrúti, čim súčasne sformuje jadro aj atmosféru planéty. V tomto prípade by sa chemické zloženie planéty malo zhodovať s chemickým zložením jej hviezdy.

V druhom modeli, nazývanom akrécia jadra, má formovanie planét dve fázy. Najprv sa materiál disku akumuluje a vytvorí jadro. Neskôr si jadro zachytí plyn z disku, aby si vytvorilo atmosféru. V tomto prípade môže byť pomer medzi uhlíkom a kyslíkom planéty odlišný od jej hviezdy, pretože akrécia jadra môže vyčerpať z disku určité prvky, čim zmení chemické zloženie budúcej atmosféry planéty.

HR 8799c má trochu viac uhlíku v porovnaní s kyslíkom, než má jej hviezda. To naznačuje, že sa sformovala akréciou jadra. Konopacky a jej tím došli k záveru, že keď sa disk okolo HR 8799 formoval, voda v ňom zmrzla. Kúsky ľadu sa následne zrážali navzájom a sformovali jadro, čim nechali pre formovanie atmosféry v disku len málo vodnej pary, a teda aj kyslíku.

Doteraz astronómovia priamo odfotografovali planéty okolo troch vzdialených hviezd, avšak v budúcnosti sa toto číslo bude zväčšovať. Oppenheimer a jeho tím sú súčasťou Projektu 1640, ktorý takýmto spôsobom bude skúmať planéty veľkosti Jupiteru obiehajúce okolo 200 hviezd. Neskôr v tomto roku bude na teleskop v Čile namontovaný prístroj Gemini Planet Imager, ktorý priamo preskúma planéty obiehajúce okolo 600 hviezd. V budúcnosti sa technológia bude zlepšovať a bude možné priamo fotografovať kamenné exoplanéty, eventuálne aj planéty veľkosti podobnej Zemi.

Prevzaté z originálu "Distant planets’ atmospheres revealed" na sciencenews.org