picture

Prvý objav planéty pomocou novej metódy

14.5.2013 22:09:49 | Ján Klučár
sciencedaily.com | Počet zobrazení: 2062x

Detekovanie vzdialených planét predstavuje veľkú výzvu, keďže dané planéty sú relatívne malé a sú blízko svojich hviezd. Dve najviac zaužívané metódy detekcie planét sú metóda radiálnej rýchlosti (hľadanie kolísajúcich hviezd) a metóda prechodu (hľadanie stlmených hviezd). Avšak vedecký tím z Tel Avivskej univerzity a Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) práve objavil prvú exoplanétu pomocou novej metódy využívajúcej Einsteinovu špeciálnu teóriu relativity.

David Latham z CfA povedal, že hľadajú veľmi jemné detaily, a preto potrebujú tie najostrejšie meracie prístroje, ktoré dokážu odhaliť zmenu svietivosti hviezdy len o niekoľkých milióntin. Tak presne vie merať len Keplerov vesmírny teleskop patriaci NASA. Napriek tomu, že Kepler bol vyvinutý na detekciu planét prechodovou metódou, jeho najnovší objav touto metódou nájdený nebol. Namiesto toho bol objavený metódou, ktorú navrhol Avi Loeb z CfA a jeho kolega Scott Gaudi z Ohio State University v roku 2003. (Zhodou náhod svoju teóriu sformulovali, keď boli na návšteve Institute of Advanced Study v Princetone, kde kedysi pracoval Albert Einstein.)

Nová metóda sa zameriava na tri nevýrazné efekty, ktoré sa objavujú naraz, pri obiehaní planéty okolo hviezdy. Podľa Einsteina je hviezda pri pohybe jasnejšia, keď sa hýbe smerom k nám, ťahaná planétou, a keď sa pohybuje smerom od nás, jej jasnosť klesá. Toto zvýšenie jasnosti je spôsobené hromadením energie fotónov a zaostrením svetla v smere pohybu hviezdy relativistickými efektmi.

Tím vedcov sa pri svojom hľadaní zameral aj na známky deformácie hviezdy gravitačnými vlnami planéty. Hviezda je v tomto prípade jasnejšia, keď je k nám otočená väčšou plochou jej sploštenej časti. Tretí efekt je spôsobený odrážaním svetla od samotnej planéty.

Po objavení planéty touto novou metódou bol jej objav nakoniec potvrdený aj pozorovaním radiálnej rýchlosti spektrografom TRES z arizónskej Wipple Observatory a spektrografom SOPHIE z francúzskej Haute-Provence Observatory. Dodatočné merania Keplerom takisto ukázali, že daná planéta prechádza popred svoju hviezdu.

Táto Einsteinova planéta, formálne známa ako Kepler-76b, je horúcim Jupiterom, ktorý okolo svojej hviezdy obehne raz za 1,5 dňa. Priemer planéty je približne o 25 percent väčší než priemer Jupiteru a je v porovnaní s ním dvakrát tak ťažká. Obieha okolo hviezdy typu F vzdialenej od Zeme 2 000 svetelných rokov v súhvezdí Labute.

Planéta sa neotáča a je teda otočená k svojej hviezde vždy jednou a tou istou stranou, preto je jej povrch extrémne horúci s teplotami až 2000 °C. Tím takisto našiel náznaky toho, že planéta má extrémne rýchle prúdy vetra transportujúce teplo okolo jej povrchu. To spôsobuje, že najhorúcejší bod tejto planéty nie je v strede osvetlenej časti, ale je od neho vzdialený približne 16 000 kilometrov. Takýto efekt bol doteraz pozorovaný len u jedinej planéty nazvanej HD 189733b a len pomocou pozorovania infračerveného svetla Spitzerovým vesmírnym teleskopom.

Napriek tomu, že s dnešnou technológiou táto nová metóda nedokáže nájsť planéty veľkosti podobnej Zemi, ponúka astronómom jedinečné možnosti. Na rozdiel od hľadania pomocou radiálnej rýchlosti, nevyžaduje si veľmi presné spektrá a na rozdiel od hľadania pomocou prechodov, nie je potrebné umiestnenie planéty a hviezdy pozdĺž osi so Zemou. Avi Loeb nakoniec dodal, že každá z metód hľadania planét má svoje výhody a svoje nevýhody a každý prírastok k zoznamu týchto metód pomáha vedcom v ich neustávajúcom hľadaní.

Prevzaté z originálu "New Method of Finding Planets Scores Its First Discovery" na sciencedaily.com