picture

Baktérie z kanadskej Arktídy ponúkajú indície života na Marse

24.5.2013 20:37:42 | Ján Klučár
sciencedaily.com | Počet zobrazení: 1986x

Teplota celoročných ľadovcov Ellesmerovho ostrova v kanadskej Arktíde je takmer tak nízka, ako teplota na povrchu Marsu. Preto nedávny objav baktérie, ktorá dokáže rásť pri teplote -15 °C je relevantný aj pre hľadanie potrebných podmienok pre život mikróbov na Saturnovom mesiaci Enceladus a na Marse, kde boli zaznamenané podobné teploty.

Tím vedcov z Department of Natural Resource Sciences z McGill University objavil Planococcus halocryophilus OR1 po skríningu 200 odlišných arktických mikróbov, pričom hľadali mikróby, ktoré sa dokážu čo najlepšie prispôsobiť chladu celoročných ľadovcov.

Vedúci štúdie, Lyle Whyte, povedal, že podľa ich výskumu tieto baktérie žijú vo veľmi tenkých žilách vody s vysokým obsahom soli, v celoročných ľadovcoch Ellesmerovho ostrova. Soľ v týchto slaných žilách spôsobuje, že voda pri teplote -16 °C nezamrzne, čo vytvára síce kruté, ale predsa obývateľné životné prostredie. Avšak tento organizmus dokáže dýchať pri teplotách aj pod -25 °C.

Aby pochopili odolnosť týchto baktérií, tím vedcov študoval genómové sekvencie a iné molekulárne vlastnosti tohto druhu. Zistili, že dané baktérie sa prispôsobili týmto krutým podmienkam vďaka výrazným zmenám v stavbe a funkcii buniek, ako aj vďaka zvýšenej hladine proteínov pre prispôsobovanie sa chladu. Tieto zmeny sa týkajú takisto membrány obklopujúcej baktérie, ktorá ich chráni pred nehostinným prostredím.

Genómové sekvencie takisto odhalili unikátnosť týchto mikróbov vo viacerých smeroch. Zdá sa, že baktérie si uchovávajú vysoké hladiny zlúčenín, vo vnútri bunky, ktoré fungujú ako molekulárna nemrznúca zmes, a teda zabránia mikróbu zamrznúť, ale zároveň ho ochránia aj pred slanou vodou.

Vedci však dodali, že takéto mikróby majú potenciálne negatívny dopad na extrémne chladné životné prostredia podobné Arktíde, pretože zvyšujú emisie oxidu uhličitého z topiacich sa ľadovcov, ktorý je jedným z faktorov spôsobujúcich globálne otepľovanie.

Prevzaté z originálu "Bacterium from Canadian High Arctic Offers Clues to Possible Life On Mars" na sciencedaily.com