picture

Rýchle rádiové záblesky možno pochádzajú z blízkych hviezd

16.12.2013 21:23:51 | Ján Klučár

Rýchle rádiové záblesky, ktoré boli objavené v roku 2007, dodnes odolávajú vysvetleniam. Tieto vesmírne záblesky trvajú len tisícinu sekundy a ich charakteristiky naznačujú, že pochádzajú z galaxií vzdialených miliardy svetelných rokov. Nový výskum však prezentoval inú teóriu, podľa ktorej je zdroj zábleskov oveľa bližšie k nám - sú to erupcie hviezd v našej galaxii.

Avi Loeb z Harward-Smithsonian Center for Astrophysics povedal, že ich nový výskum naznačuje, že rýchle rádiové záblesky nie sú až tak ojedinelé. Tieto záblesky sú veľmi jasné, za svoje krátke časové vyžiaria veľké množstvo energie. Dodnes sa ich objavilo len 6, všetky v archívnych údajoch. Každý z nich bol detekovaný len raz, čo jeho výskum spravilo obtiažnym.

Detailná analýza ukázala, že záblesky na ceste k Zemi prešli veľkým množstvom elektrónov. Ak by tieto elektróny boli rovnomerne roztrúsené v medzigalaktickom priestore, museli by záblesky pochádzať zo vzdialenosti miliárd svetelných rokov. Takisto to znamená, že ich zdroj by musel mať extrémne vysokú energiu. Záblesky lúčov gama nevyžarujú takú vlnovú dĺžku, akú majú rýchle rádiové záblesky, a preto sa astronómovia zamerali na iné extrémne úkazy, akými je aj kolabovanie neutrónových hviezd a ich premena na čierne diery.

Podľa Loeba, ak by záblesky pochádzali z bližšie sa nachádzajúceho zdroja v rámci našej galaxie, nemusel by tento zdroj produkovať až tak vysokú energiu. Preto si Loeb so svojím tímom myslia, že by mohlo ísť o erupcie hviezd. Hustá koncentrácia elektrónov v hviezdnej koróne by dokázala vytvoriť rovnaký efekt ako menej koncentrované medzigalaktické elektróny.

O dvoch typoch hviezd sa vie, že vyžarujú rádiové vlny - mladé ľahké hviezdy a kontaktné dvojhviezdy s hmotnosťami podobnými Slnku, ktoré sú tak blízko, že zdieľajú jeden a ten istý vonkajší plynný obal. Oba tieto prípady by vyprodukovali aj fluktuácie intenzity viditeľného svetla.

Na otestovanie ich teórie, sa Loeb a jeho tím pozreli na smer troch rýchlych rádiových zábleskov, aby zistili, či sa na ich dráhe nenachádzajú premenné hviezdy. Monitorovali danú oblasť niekoľko nocí a člen tímu Yossi Shvartzvald bol prekvapený, že podobné pozorovania ešte nikto predtým nevyskúšal. V jednej skúmanej oblasti našli kontaktnú binárnu dvojhviezdu, ktorej Slnku podobné hviezdy okolo seba obehnú za 7,8 hodiny. Tieto hviezdy sa nachádzajú vo vzdialenosti 2 600 svetelných rokov od Zeme.

Loeb dodal, že keď astronómovia objavia nové kozmické žiarenie, často nevedia presne určiť jeho zdroj. Pôvodne sa myslelo, že záblesky lúčov gama pochádzajú z našej galaxie, avšak neskôr sa zistilo, že pochádzajú z oveľa väčšej vzdialenosti. S rýchlymi rádiovými zábleskami to, zdá sa, je naopak.

Prevzaté z originálu "Fast Radio Bursts Might Come from Nearby Stars" na sciencedaily.com