picture

Ako pomôcť mestskej doprave

23.1.2014 10:40:31 | * q
Ekonom, SXC | Počet zobrazení: 3454x

Mestá preplnené dopravou hľadajú netradičné využitie existujúcich dopravných infraštruktúr. V Tokiu využívajú v noci metro na zásobovanie obchodov. Globálnym riešením pre prehustené mestské komunikácie by mohli byť trojposchodové vozovky.

 

Tokijské metro cez deň vozí cestujúcich a v noci zásobuje tovarom obchody v centre. Až 60 % tovaru dodávaného do obchodov v centre sa v noci vozí metrom. Je to veľmi jednoduché, inovatívne a efektívne, zhodujú sa v hodnotení tohto prístupu dopravní experti. A pribúdajú aj úplne nové koncepty.

Napríklad známy Massachusettský technologický inštitút s podporou General Motors vyvíja elektrické mestské vozítka MIT City Car, ktoré sa majú na vytýčenej trase riadiť autonómne bez zásahu pasažiera a v porovnaní s bežným autom zaberú osminu parkovacie plochy. Auto sa v tomto koncepte nevníma ako niečo, čo musíte vlastniť, ale ako služba, kedy vozidlo za vami príde a odvezie vás na určené miesto, vysvetľuje Michal Minčev z ekonomickej sekcie slovenského ministerstva zahraničia.

PR dokaz: Sídlo firmy v hlavnom meste Bratislava

Kopanie tunelov pod mestom je veľmi drahá záležitosť a zvyšovanie kapacity a priepustnosti dopravy v mestách takýmto spôsobom nie je dobrý nápad, citovali Financial Times experta konzultačnej spoločnosti Frost & Sullivan Sarwanta Singha v súvislosti s návrhmi na vedenie časti dopravného okruhu Londýnom systémom tunelov.

Podľa neho bude riešením pre preťažené cesty skôr budovanie trojposchodových vozoviek, kedy horné poschodie slúži pre prejazdy a diaľkovú dopravu, spodné pre bežnú mestskú prevádzku a stredné ako odstavný pruh a spojnica medzi dvoma poschodiami. Prvé takéto cesty sa už stavajú v Číne.