picture

Magnetizmus vysvetlil záhadu disku, z ktorého sa formujú planéty

10.3.2014 00:29:18 | Ján Klučár

Astronómovia vyhlásili, že magnetické búrky v plyne obiehajúcom okolo mladých hviezd možno dokážu vysvetliť záhadu, ktorou sa astronómovia zaoberali minimálne od roku 2006. Vedci, ktorí pomocou Spitzerovho vesmírneho teleskopu NASA skúmajú vyvíjajúce sa hviezdy, si nevedeli vysvetliť, prečo tieto hviezdy vyžarujú viac infračerveného žiarenia, než by mali. Disky obiehajúce okolo hviezd, z ktorých sa vytvárajú planéty, sú ohrievané infračerveným a viditeľným svetlom hviezdy, avšak Spitzer objavil dodatočné infračervené svetlo, ktoré pochádza z neznámeho zdroja.

Nová teória, založená na trojdimenzionálnom modeli takéhoto disku, naznačila odpoveď. Tá tvrdí, že existujú plyn a prach nachádzajúce sa nad diskom v tvare obrovských magnetických slučiek absorbujúcich infračervené a viditeľné svetlo. Model ďalej dopĺňa poznatky o pohybe planetárneho materiálu a jeho hromadenia do formy budúcich planét, asteroidov a komét.

Myšlienka magnetických atmosfér diskov tvoriacich planéty nie je novinkou, avšak až teraz sa podarilo nájsť súvis týchto atmosfér s nadbytočným infračerveným svetlom. Podľa Neala Turnera z Jet Propulsion Laboratory NASA a jeho tímu sú tieto magnetické atmosféry podobné tomu, čo sa deje na povrchu Slnka, kde pohybujúce sa magnetické polia vyvolávajú obrovské slnečné výtrysky vo forme slučiek.

Hviezdy sa rodia z kolabujúceho materiálu v obrovských oblakoch plynu a prachu, ktoré rotujú a zmenšujú sa pod vplyvom gravitácie. Keď hviezda rastie, stále viac materiálu je priťahovaného k nej, kde ho rotačný pohyb zmení na turbulentný disk, z ktorého sa neskôr sformujú planéty.

V 80. rokoch minulého storočia našiel satelit Infrared Astronomical Satelite okolo mladých hviezd viac infračerveného svetla, než sa očakávalo. Pomocou údajov z viacerých teleskopov objavili astronómovia prítomnosť prachových diskov planetárneho materiálu. Avšak tieto disky samotné (hlavne u masívnych hviezd s mnohonásobnou hmotnosťou Slnka) nedokázali vysvetliť prítomnosť toľkého dodatočného infračerveného svetla, koľké astronómovia teleskopmi pozorovali.

Jedna teória navrhla, že namiesto disku sú tieto hviezdy obklopené obrovským prašným halom, ktoré zachytáva viditeľné svetlo hviezdy a vyžaruje ho nanovo, avšak v infračervených vlnových dĺžkach. Neskôr pozorovania pozemných teleskopov naznačovali, že by boli potrebné aj disk aj halo, aby sa množstvo infračerveného svetla vysvetlilo. Nakoniec trojdimenzionálny počítačový model ukázal, že disk má nepravidelný povrch, s vrstvami plynu s nízkou hustotou, ktoré sú udržiavané magnetickými poľami.

Tento model dokázal vypočítať dopad slnečných lúčov na disk a jeho atmosféru. Výpočty tiež ukázali, že atmosféra disku absorbuje a premení dostatok svetla na to, aby to úplne vysvetlilo pozorovania teleskopov. Turner dodal, že materiál zachytávajúci slnečné svetlo sa nenachádza v hale ani v samotnom disku, ale v jeho atmosfére. Takáto magnetizovaná atmosféra by sa mala formovať, keď disk priťahuje plyn smerom ku kolízii s rastúcou hviezdou.

V nasledujúcich rokoch astronómovia podrobia túto teóriu dodatočným skúškam pomocou pozemných teleskopov prepojených ako interferometre. Interferometer skladá a spracúva údaje z viacerých teleskopov, aby ukázal obraz presnejší, než aký by ukázal hociktorý z týchto teleskopov osamote.

Prevzaté z originálu "Mystery of planet-forming disks explained by magnetism" na sciencedaily.com