picture

Tajomstvo úspešného handmade portálu SAShE.sk je v systematickej práci s online nástrojmi

4.7.2014 00:00:35 | Ján Klučár
Startup Europe | Počet zobrazení: 2358x

S odstupom času sa na svoje podnikanie a podnikateľské začiatky pozerá Alexandra Šmidáková alias SAShE. Spolu s partnerom a spoluzakladateľom Jurajom Miklášom hodnotia ako prežiť v online svete a radia sa ako ho využiť vo svoj prospech. Sashe.sk je jeden z úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ Horizont 2020 sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na nové webové start-upy je práve dnes.

 

Podnikateľský zámer však nešiel vždy ako po masle...  „Bol jeden okamih, kedy sme čakali na prvé komentáre a stále nechodili. Boli to dni, kedy sme boli nešťastní z toho, že nám neprišiel ani jeden komentár. V skutočnosti to bol najväčší technický omyl, aký mohol nastať. Keď sme na chybu prišli, odstránili ju a dostali sme sa ku komentárom a správam od našich fanúšikov, boli sme prekvapení a tiež šťastní, že je o nás záujem,“ uviedla Saša Šmidáková, zakladateľka portálu SAShE.sk.
 
Zo začiatku sa od iných odlišovali najmä dizajnom webovej stránky, ktorý bol podľa ich slov veľmi "bláznivý". Teraz sa už však v záujme použiteľnosti snažia krotiť. Momentálne sú vo fáze, kedy už odlišovanie sa nie je na dennom programe. Podľa nich by mal masovo navštevovaný, a tak široko funkciami nabitý web (350-tisíc unikátnych návštev mesačne), preberať a riešiť to, čo funguje, a na čo sú návštevníci z iných stránok zvyknutí. Samozrejme ich priorita je kvalitný a originálny produkt, ktorý ponúkajú.
 
V rámci stránky www.sashe.sk nájde návštevník aj videá. Sú vďačné, ale často odozva nezodpovedá vynaloženej námahe. Tvrdia, že ak má byť video kvalitné, je za tým veľmi veľa práce. Ich video seriál „Ako to robíš“ fungoval približne rok. Teraz majú prestávku a čerpajú ďalšiu energiu a chuť, ktorú na spustenie ďalšej série potrebujú. V rámci ich stránky využívajú aj iné nástroje. Je ich niekoľko, napríklad rubrika "Toto mám zo SAShE", ktorá je veľmi obľúbená. Kupujúci tam môžu nahrávať svoje fotografie výrobkov zakúpených na sashe.sk. Na druhej strane je to pre samotných predajcov veľmi príjemná spätná väzba (http://www.sashe.sk/chcem/totomam). Okrem toho realizujú aj množstvo súťaží. Odozva na ne je dobrá.  Čím je súťažná úloha jednoduchšia a cena lákavejšia, tým viac im chodí odpovedí.
 
Na sashe.sk dnes predáva svoje handmade vecičky viac ako 8.000 šikovných tvorcov a 7.000 z nich svoju tvorbu i úspešne predáva. Preto je regulácia a kontrola veľmi dôležitá. Najčastejším porušením pravidiel, s ktorým sa stretávajú je zneužívanie viacnásobnej registrácie – kedy si človek sám sebe komentuje a vychvaľuje veci. Trestajú to väčšinou dočasným alebo trvalým zablokovaním účtu. S predajcami čo si neplnia svoje záväzky voči kupujúcim našťastie problémy nemajú. O stránku sashe.sk sa na plný úväzok stará približne 5 a pol človeka, z toho jeden sa venuje len sociálnym médiám.
 
Od začiatku dávali veľký dôraz na sociálne médiá. Orientujú sa najmä na najpoužívanejšiu sociálnu sieť Facebook na Slovensku, ktorú už pred 5 rokmi považovali za hlavný komunikačný kanál so svojimi zákazníkmi, pretože je najrozšírenejší a najviac „in“. Podarilo sa im vybudovať silnú Facebook stránku s 86.789 fanúšikmi https://www.facebook.com/pekne.vecicky. Bolo to vďaka tomu, že mali zaujímavé a exkluzívne produkty, po ktorých bol v tej dobe dopyt. Postupovali krok po kroku a systematicky.
 
Nevyužívali vágne kampane či súťaže na prilákanie fanúšikov, ktoré aj samotný Facebook časom vyhodnotil ako kontraproduktívne. Silnou reklamou bol a je referenčný marketing a dobrý obsah, ktorý ľudia zdieľajú. Vo svete sociálnych sietí sú zbehlí a využívajú aktuálne a efektívne nástroje, ktoré Facebook aktualizuje a ponúka. Výnimkou nie je ani Facebook reklama, ich denný rozpočet sa momentálne pohybuje od 30 eur do 100 eur, záleží od sezóny.
 
Ísť s dobou si vyžaduje aj osobné nasadenie. Popri Jurajovi Miklášovi, ktorý je hlavným stratégom celého online projektu SAShE, majú priamo v redakcii 2 ľudí, ktorí sa zameriavajú na sledovaniu online trendov a venujú sa sociálnym médiám ako Pinterest, Facebook a blogom. Okrem toho majú aj SAShE instagram http://instagram.com/sashe_sk.
 
Profil
 
Saša Šmidáková (33) sa narodila v Trnave. Vyštudovala Pedagogickú fakultu na Trnavskej univerzite, odbor slovenský jazyk - výtvarná výchova. V roku 2009 založila spolu so svojím priateľom Jurajom Miklášom internetový obchod SAShE.sk zameraný na originálne ručne robené výrobky slovenských výrobcov, remeselníkov a návrhárov, amatérov i profesionálov. V súčasnosti registruje 8000 predajcov a mesačne navštívi portál 350 000 ľudí. V roku 2011 bola pozvaná prednášať na TEDx Bratislava, konferenciu o myšlienkach hodných šírenia. V súťaži Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania získala ocenenie Úspešná živnostníčka 2011. Viac na www.sashe.sk
 
Možnosti a príležitosti pre malé a stredné firmy na Slovensku
 
Európska únia v rámci doterajších aktivít a aktuálneho rámcového programu Horizont 2020 vytvára viaceré ústretové prístupy voči malým a stredných podnikateľom (MSP) na podporu ich podnikania v oblasti ICT a webových riešení:
 
Startup Europe: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/entrepreneurship-innovation/startup-europe-0
 
Digitálna agenda: http://ec.europa.eu/digital-agenda/
 
Neelie Kroes, podpredsedkyňa Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Európy: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/en
 
Európskou úniou podporované programy na podporu MSP v rámci programu Horizont 2020:http://ec.europa.eu/easme/sme_en.htm
 
Užitočné kontakty
 
Kontaktná osoba pre účasť MSP v programe Horizont 2020 na Slovensku: Ivan Filus, BIC Bratislava, Zochova 5, 81103 Bratislava, tel. +421 2 5441 7515, filus@bic.sk, www.bic.sk
 
Slovenská start-upová scéna: www.neulogy.sk, www.startupers.sk, www.thespot.sk