picture

Osem nových planét objavených v obývateľných zónach - dve z nich sú zatiaľ najviac podobné Zemi

12.1.2015 00:09:59 | Ján Klučár
sciencedaily.com | Počet zobrazení: 1975x

Tieto planéty obiehajú svoje hviezdy vo vzdialenostiach, ktoré im umožňujú zachovať si vodu na svojom povrchu. Nové objavy zdvojnásobili počet známych malých planét (s priemerom menším než dvojnásobok Zeme), ktoré sa v týchto zónach nachádzajú. Dve z nich sa podobajú Zemi viac než hocijaké iné planéty, ktoré boli kedy objavené.

Guillermo Torres z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics povedal, že väčšina z nich má vysoké šance byť kamennými planétami. Dve planéty najviac podobné Zemi sa volajú Kepler-438b a Kepler-442b. Obe obiehajú červených trpaslíkov menších a chladnejších než Slnko. Kepler-438b obehne svoju hviezdu za 35 dní a Kepler-442b za 112 dní.

S priemerom len o 12 percent väčším než Zem má Kepler-438b až 70 percentnú šancu byť kamennou planétou. Kepler-442b je približne o tretinu väčšia než Zem a má 60 percentnú šancu byť kamennou planétou. Ak má byť exoplanéta v obývateľnej zóne, musí na ňu dopadať približne toľko slnečného svetla, koľko dopadá na Zem. Príliš veľa svetla a voda sa vyparí, príliš málo a voda zmrzne.

Kepler-438b získava o 40 percent viac svetla než Zem (pre porovnanie, Venuša ho získava dvakrát toľko ako Zem) a tím vedcov vypočítal, že je 70 percentná šanca, že sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy. Kepler-442b získava približne dve tretiny slnečného svitu Zeme a má 97 percentnú šancu byť v obývateľnej zóne.

Doteraz boli Zemi najviac podobné planéty Kepler-186f, ktorá je 1,1-krát tak veľká ako Zem a dostáva 32 percent slnečného svetla Zeme a Kepler-62f, ktorá je 1,4-krát tak veľká ako Zem a dostáva 41 percent jej slnečného svitu.

Tím vedcov skúmal kandidátov na planéty z misie Kepler vedenej NASA. Všetky tieto planéty boli príliš malé na potvrdenie prostredníctvom merania ich hmotností, takže tím musel použiť počítačový program BLENDER na zistenie, že pravdepodobnosť, že ide o planéty, je štatisticky vysoká. BLENDER bol vyvinutý Torresom a Francoisom Fressinom a funguje na superpočítači Pleaides patriacemu NASA. Toto je tá istá metóda, ktorá bola použitá na najikonickejšie objavy satelitu Kepler, vrátane prvých dvoch Zemi podobných planét obiehajúcich okolo Slnku podobných hviezd a prvej planéty menšej než Merkúr.

Po dokončení analýzy programom BLENDER, strávil tím vedcov ďalší rok dodatočnými pozorovaniami prostredníctvom spektroskopie s vysokým rozlíšením, adaptívnej optickej analýzy a iných metód. Tieto pozorovania tiež odhalili, že štyri z pozorovaných planét sa nachádzajú v sústavách s viacerými hviezdami. Dodatočné hviezdy však sú od planét veľmi vzdialené a tak majú na ne len minimálny vplyv.

Ako väčšina planét objavených Keplerom, aj tieto planéty sú veľmi vzdialené, čo robí budúci výskum obtiažnym. Kepler-438b je od Zeme vzdialený 470 svetelných rokov a Kepler-442b až 1 100 svetelných rokov.

Prevzaté z originálu "Eight new planets found in 'Goldilocks' zone: Two are most similar to Earth of any known exoplanets" na sciencedaily.com