Obrovské prstence okolo J1407b

31.1.2015 01:00:53 | Ján Klučár

Vedci zistili, že prstence okolo planéty mladej hviezdy J1407 podobnej Slnku, sú neporovnateľne väčšie a hmotnejšie než prstence Saturnu. Tieto prstence, objavené v roku 2012, sú prvé ktoré sa nám podarilo nájsť mimo našej slnečnej sústavy. Nová analýza ukázala, že ide o vyše 30 prstencov, z ktorých každý má priemer desiatok miliónov kilometrov. V prstencoch existujú medzery, ktoré naznačujú, že sa tam sformovali exomesiace.

Matthew Kenworthy z Leiden Observatory povedal, že nové detaily, ktoré objavili, ich prekvapili. Zatmenie spôsobené prstencami trvalo niekoľko týždňov ale so svojim tímom pozorovali rýchle zmeny v intervaloch niekoľkých desiatok minút, čo bolo spôsobené jemnými štruktúrami prstencov. Hviezda J1407 je príliš ďaleko na to, aby sa prstence dali pozorovať priamo, avšak vďaka rýchlym variáciám jasnosti hviezdneho svetla prechádzajúceho prstencami boli vedci schopní vytvoriť ich detailný model. Podotkol, že ak by sme Saturnove prstence vymenili za tie patriace J1407b, boli by na našej nočnej oblohe mnohonásobne väčšie než Mesiac v splne.

Planéta J1407b je o mnoho väčšia než Jupiter alebo Saturn a jej prstence sú približne 200-krát tak veľké ako Saturnove. Astronómovia analyzovali údaje zozbierané počas projektu SuperWASP, ktorý bol vytvorený s cieľom detekovať plynné obry, ktoré blokujú svetlo svojej hviezdy. Mladá hviezda J1407 bola detekovaná Ericom Mamajekom z Rochesterskej univerzity a jeho tímom v roku 2012. Nezvyčajné zatmenia boli vtedy považované za disk formujúci mesiac okolo mladej obrovskej planéty, alebo hnedého trpaslíka.

V novej štúdii vedenej Kenworthym sa použitím adaptívnej optiky a Dopplerovej spektroskopie podarilo odhadnúť hmotnosť J1407b. Výsledky ukázali, že J1407b je pravdepodobne obrou planétou, ktorú sa ešte nepodarilo priamo pozorovať.

Priemer posledného prstenca je takmer 120 miliónov kilometrov a jeho hmotnosť by mala byť porovnateľná s hmotnosťou Zeme. Prstence okolo J1407b sú také husté, že dokážu znížiť svetlo hviezdy o 95 % na celé dni. To znamená, že v nich je obrovské množstvo materiálu, z ktorého sa môžu formovať mesiace. V zozbieraných údajoch našli vedci minimálne jednu medzeru, ktorá môže byť spôsobená mesiacom. Hmotnosť tohto mesiaca by mohla byť v rozmedzí od hmotnosti Marsu až po hmotnosť Zeme. Jeho obežná dráha okolo J1407b by bola približne dva roky.

Vedci očakávajú, že tieto prstence sa o niekoľko miliónov rokov zmenšia a nakoniec úplne zmiznú, keď sa z nich sformujú mesiace. Vedci sa už desaťročia domnievajú, že Jupiter a Saturn mali kedysi väčšie prstence, z ktorých sa sformovali ich mesiace. Avšak až do objavenia J1407b nikto nikdy takýto prstenec nevidel. Vedci odhadujú, že J1407b má obežnú periódu dlhú približne jedno desaťročie a jeho hmotnosť sa pohybuje približne v rozmedzí 10 až 40 násobku hmotnosti Jupitera.

Vedci by s radosťou privítali pomoc amatérskych astronómov v monitorovaní J1407, čo by pomohlo zachytiť nasledujúce zatmenie prstencami a spresniť obežnú dobu a hmotnosť J1407b. Pozorovania J1407 môžu byť nahlásené AAVSO (American Association of Variable Star Observers). Kenworthy dodal, že nájdenie zatmení spôsobených takýmito prstencami je momentálne jediný efektívny spôsob ako pozorovať fyzikálne a chemické podmienky formovania mesiacov.

Prevzaté z originálu "Gigantic ring system around J1407b much larger, heavier than Saturn's" na sciencedaily.com