picture

Organizmy, ktoré sa nevyvíjajú už vyše 2 miliárd rokov

4.2.2015 22:38:12 | Ján Klučár

Vedci objavili morské organizmy, ktoré sa už vyše 2 miliárd rokov nevyvíjajú, čo predstavuje najdlhšiu absenciu vývoja na akú kedy vedci natrafili. Napriek tomu však tieto organizmy potvrdzujú správnosť Darwinovej teórie evolúcie.

Tím vedcov vo svojej štúdii skúmal sírové baktérie, ktoré sú príliš malé na to, aby sa dali pozorovať voľným okom. Tieto baktérie mali 1,8 miliardy rokov a nachádzali sa v kameni pri pobreží západnej Austrálie. Použitím moderných technológií zistili vedci, že tieto baktérie vyzerajú rovnako ako baktérie z tej istej oblasti, ktoré sú staré 2,3 miliardy rokov. Obe tieto kolónie baktérií sú identické s dnešnými sírovými baktériami nachádzajúcimi sa na bahnitom pobreží Čile.

William Schopf z Kalifornskej univerzity povedal, že tieto baktérie sa nevyvíjali takmer polovicu veku samotnej Zeme. Výskum Charlesa Darwina sa zameriaval hlavne na druhy, ktoré sa plynutím času vyvíjali, čo znamená, že objav tak dlho sa nevyvíjajúcich baktérií bolo treba uspokojivo objasniť.

Schopf podotkol, že zákony biológie tvrdia, že organizmy sa nemajú prečo vyvíjať pokým sa ich fyzické alebo biologické životné prostredie nezmení. To je konzistentné s Darwinovou teóriou evolúcie. Skúmané mikroorganizmy sú veľmi dobre uspôsobené svojmu veľmi stabilnému životnému prostrediu, ktoré sa za posledné 3 miliardy rokov prakticky nezmenilo. Darwinovu teóriu evolúcie by tak ironicky práve narušili keby sa vyvíjali napriek tomu, že ich prostredie sa nemení. To znamená, že objav týchto baktérií je ďalším dôkazom správnosti Darwinovej teórie.

Fosílie, ktoré Schopf analyzoval pochádzajú z obdobia, kedy sa na Zemi prudko zvyšovala koncentrácia atmosférického. Toto obdobie trvalo od 2,4 miliardy rokov pred naším letopočtom až po 2,2 miliardy rokov pred naším letopočtom. V danom období tiež rýchlo vznikali sírany a dusičnany, čo sú jediné živiny, ktoré tieto organizmy potrebujú pre prežitie v bahnistých morských vodách.

Prevzaté z originálu "Scientists discover organism that hasn't evolved in more than 2 billion years" na sciencedaily.com