Fosílie zo samotného srdca Amazonského dažďového pralesa ukázali, že juhoamerické opice pochádzajú z Afriky

8.2.2015 01:12:00 | Ján Klučár

Skoré štádia evolúcie opíc v Južnej Amerike sú dodnes zahalené tajomstvom. Vedci sa už dlhšie domnievali, že juhoamerické opice prišli z Afriky, avšak donedávna neexistovali pre túto teóriu dôkazy vo forme fosílií. Nový objav však pomohol priblížiť kľúčové obdobie ich evolučnej histórie. V južnom Peru vedci objavili fosílie troch doteraz neznámych vyhynutých druhov opíc, ktoré zdanlivo mali africké korene.

Milióny rokov bola Južná Amerika izolovaným kontinentom. Pred 65 miliónmi rokov ju od Afriky oddelila platňová tektonika. Napriek tomu, že v izolovanej Južnej Amerike sa vyvinulo mnoho unikátnych živočíchov, z času na čas sa tam náhle objavili aj cudzie tvory, ako napríklad opice a hlodavce.

Ken Campbell z Natural History Museum of Los Angeles County objavil prvú z fosílií, skúmaných v tejto štúdii, v roku 2010. Preto, že išlo o neobvyklý nález, trvalo dodatočné dva roky kým sa vedci zhodli, že patrila primitívnej opici. Dodatočné dôkazy sa získali z výsledkov analýz malých fosílií prepojených na pôvodný objav. Roky Campbell prehľadával odľahlé oblasti Amazónie s cieľom nájsť informácie o jej biologickej minulosti. Podotkol, že nález fosílií býva ojedinelým a je možný len na odhalených brehoch riek počas suchej sezóny. Väčšinu roka znemožňuje vysoká hladina vody akékoľvek paleontologické skúmanie. V posledných rokoch sa Campbell zameral na východné Peru, kde pracoval s tímom argentínskych paleontológov. Snažili sa dešifrovať evolučný pôvod jednej z biologicky najbohatších oblastí sveta.

Donedávna najstaršie známe fosílie opíc z Južnej a Strednej Ameriky boli staré 26 miliónov rokov. Nové fosílie však indikujú, že opice prišli do Južnej Ameriky už pred 36 miliónmi rokov. Objav teda posunul kolonizáciu Južnej Ameriky opicami o celých 10 miliónov rokov dozadu. Charakteristiky zubov týchto dávnych opíc prezentujú prvé dôkazy o tom, že opice dokázali, pri svojej migrácii, prekonať Atlantický Oceán.

Prevzaté z originálu "Fossils from heart of Amazon provide evidence that South American monkeys came from Africa" na sciencedaily.com