picture

Embryo myši s veľkým mozgom

23.2.2015 01:45:21 | Ján Klučár

Ľudský mozog sa počas evolúcie rýchlo zväčšoval. Vedcom sa podarilo dokázať, že je možné vytipovať kľúčové rozdiely medzi genetickým kódom šimpanzov a genetickým kódom ľudí a určiť ich účinok na skorý vývoj mozgu embrya myši. Tento objav nám môže pomôcť pochopiť v čom je náš mozog jedinečný a prečo niektorí ľudia trpia neurologickými poruchami, ako napríklad autizmom, alebo Alzheimerom, kým šimpanzy takéto choroby nemajú.

Vedcov už dlho trápila otázka prečo je mozog ľudí o toľko väčší než mozog našich najbližších príbuzných (šimpanzov), keď sú takmer všetky naše gény rovnaké? Tím vedcov zistil, že ľudia majú maličké rozdiely v regulátore génovej aktivity HARE5. Keď sa tento ľudský HARE5 implantoval do embrya myši, narástol embryu o 12 percent väčší mozog než embryám s implantovaným šimpanzím HARE5.

Debra Silver z Duke University povedala, že tento objav je len špičkou ľadovca poznania, ktoré podobným výskumom môžeme získať. Každý genóm obsahuje tisíce malých čiastočiek DNA nazývaných zosilňovače, ktorých úloha je ovládať činnosť génov. Niektoré z nich sú u ľudí jedinečné a niektoré sú aktívne len v špecifických tkanivách. Avšak u žiadneho ľudského zosilňovača sa pred Silverovej štúdiou nepodarilo dokázať, že by priamo ovplyvňoval anatómiu mozgu.

V novej štúdii vedci prehľadávali databázy genomických údajov ľudí a šimpanzov, aby našli zosilňovače, ktoré sú zamerané na mozog a skorý vývoj jedinca. Najviac sa sústredili na zosilňovače, ktoré boli medzi ľuďmi a šimpanzmi rozdielne. Prvé analýzy identifikovali 106 kandidátov, z ktorých 6 bolo blízko génov spojených s vývojom mozgu. Týchto šesť regulačných zosilňovačov bolo nazvaných od HARE1 až po HARE6.

Najsľubnejším kandidátom bol HARE5 vďaka svojej chromozomálnej polohe blízko génu Frizzled8, ktorý je prepojený na vývoj mozgu a jeho potenciálne ochorenia. Ďalší výskum ukázal, že HARE5 je zrejme zosilňovačom Frizzled8 pretože tieto dve sekvencie DNA sa v mozgovom tkanive fyzicky dotýkajú.

Ľudský HARE5 a šimpanzí HARE 5 sa líšia len 16 znakmi ich genetického kódu, avšak u myší sa ukázalo, že ľudský zosilňovač sa stal aktívnym skôr a bol celkovo počas vývoja aktívnejším než ten šimpanzí. Silver podotkla, že tieto rozdiely boli načasované na kriticky dôležité obdobie vývoja mozgu. V embryách s Frizzled8 ovládaným ľudským HARE5 sa vyvinulo viac neurónov.

Myši s ľudským HARE5 mali mozog o 12 percent väčší. Zväčšená bola mozgová kôra, ktorá je zodpovedná za vyššie mozgové činnosti, ako reč alebo premýšľanie. Silverovej tím plánuje skúmať myši, použité v tejto štúdii, aj v dospelosti, s cieľom zistiť možné rozdiely v štruktúre mozgu a správaní. Takisto by radi preskúmali úlohu ďalších sekvencií HARE vo vývoji mozgu.

Prevzaté z originálu "Mouse embryo with big brain: Evolving a bigger brain with human DNA" na sciencedaily.com