Publicistika

Články / Astronómia / Pôvod hmoty

picture

Pôvod hmoty

26.2.2015 01:28:11 | Ján Klučár

Väčšina prírodných zákonov sa správa rovnako k časticiam aj antičasticiam. Prečo sú teda hviezdy a planéty zložené z častíc hmoty a nie z antičastíc antihmoty? Táto asymetria, ktorá uprednostňuje hmotu pred antihmotou, bola pre vedcov po dlhé roky záhadou. Teraz však fyzici prišli s možným riešením, vysvetľujúcim pôvod hmoty vo vesmíre.

Alexander Kusenko z Kalifornskej univerzity tvrdí, že asymetria medzi hmotou a antihmotou by mohla súvisieť s Higgsovym bozónom, ktorý bol objavený v roku 2012 Veľkým hadrónovým urýchľovačom. Kusenko povedal, že táto asymetria je možno vytváraná pohybom Higgsovho poľa, vďaka ktorému majú častice a antičastice krátkodobo rozdielnu hmotnosť, čo má za následok malú prevahu častíc hmoty nad antičasticami antihmoty.

Keď sa častica a antičastica stretnú, obe zmiznú, pričom vylúčia dva fotóny alebo iný časticový pár. V časoch tesne po Veľkom tresku boli množstvá častíc a antičastíc vo vesmíre takmer rovnaké, s asymetriou len jednej častice na desať miliárd častíc. Keď sa však vesmír postupne ochladzoval, častice a antičastice sa navzájom anihilovali s tým, že zostala len malá časť častíc hmoty. Táto malá časť predstavuje hviezdy, planéty a plyn, ktoré sa vo vesmíre nachádzajú.

Objav Higgsovho bozónu v roku 2012 bol mnohými označovaný za jeden z najvýznamnejších vedeckých objavov posledných desaťročí. Higgsov bozón bol pôvodne skoncipovaný pred približne 50 rokmi ako jeden z kľúčových prvkov modernej fyziky a vedci zastávajú názor, že práve on dáva všetkému vo vesmíre hmotnosť. Fyzici vo Veľkom hadrónovom urýchľovači zmerali jeho hmotnosť a výsledky sú konzistentné s teóriou tvrdiacou, že Higgsovo pole bolo v prvých okamžikoch Veľkého tresku oveľa silnejšie než je dnes (dnes sa nachádza v rovnovážnom stave). Kusenko dodal, že Higgsovo pole muselo klesnúť do rovnovážneho stavu procesom takzvaného Higgsovho uvoľnenia.

Prevzaté z originálu "Physicists offer a solution to the puzzle of the origin of matter in the universe" na sciencedaily.com