picture

Staro vyzerajúca galaxia v mladom vesmíre

4.3.2015 01:09:14 | Ján Klučár

Prach hrá vo vesmíre nezanedbateľnú úlohu, či už vo formovaní planét alebo nových hviezd. Prvé galaxie však podľa vedcov nemali mať prach, ale len plyn. Nedávno však tím vedcov objavil galaxiu plnú prachu v mladom vesmíre a tento objav naznačuje, že galaxie boli veľmi rýchlo obohatené o prachové čiastočky (obsahujúce uhlík a kyslík), z ktorých sa mohli formovať planéty.

Vesmírny prach obsahuje prevažne uhlík, kremík, horčík, železo a kyslík, ktoré sú tvorené jadrovou syntézou hviezd a do vesmíru sa dostávajú, keď hviezda zomrie a vybuchne. Vo vesmíre sa tieto čiastočky hromadia v oblakoch prachu a plynu, v ktorých sa neskôr rodia ďalšie hviezdy. Každou novou generáciou hviezd sa oblaky obohacujú o čoraz viac prvkov.  Tento proces je pomalý a v prvých galaxiách sa ešte prach nemal kedy sformovať.

Napriek tomu však bola objavená veľmi vzdialená galaxia, ktorá obsahuje veľké množstva prachu, čo úplne prevrátilo doterajšie výpočty vedcov. Darch Watson z Niels Bohr Institute povedal, že obraz tejto galaxie pochádza z obdobia len 700 miliónov rokov po Veľkom tresku. Ide o stredne veľkú galaxiu, ktorá je plná prachu, čo naznačuje, že bežné galaxie sa obohatili o ťažké prvky oveľa rýchlejšie, než vedci doteraz predpokladali.

Pretože je táto galaxia veľmi vzdialená, bežne by sa nedala zo Zeme pozorovať. Na šťastie však bolo jej svetlo zosilnené kopou galaxií Abell 1689. Ktorá leží medzi touto galaxiou a Zemou. Gravitácia kopy galaxií láme svetlo, čím obraz pozorovanej galaxie zväčší. Astronómvia tento jav nazývajú gravitačné šošovkovanie.

Lise Christensen z Niels Bohr Institute povedala, že na základe farby svetla, videného Hubblovym vesmírnym teleskopom, dokážu zistiť vzdialenosť galaxie. Teleskopom VLT v Čile následne do detailu analyzovali spektrum tejto galaxie, pomocou čoho spresnili a potvrdili jej vzdialenosť. Ukázalo sa, že ide o jednu z najvzdialenejších galaxií, akú sme kedy pozorovali.

Galaxia bola následne skúmaná teleskopmi ALMA, ktoré dokážu pozorovať infračervené spektrum. Týmto pozorovaním vedci určili, že galaxia je plná prachu. Mladé hviezdy v mladých galaxiách vyžarujú horúce ultrafialové svetlo, ktoré zohreje okolitý zľadovatený prach. Ten potom vyžaruje infračervené svetlo. Tak dokážu vedci zistiť, či sa v danej galaxii nachádza prach a výsledky ukázali, že v tejto galaxii sa musel proces formovania hviezd spustiť veľmi skoro. Pozorovanie veľkého množstva pevných čiastočiek ukázalo, že skúmaná galaxia musela byť obohatená o tieto prvky krátko po jej sformovaní. Práve pevné čiastočky sú nevyhnutnou súčasťou formovania zložitých molekúl a planét. Watson dodal, že pomocou teleskopov ALMA sa bude snažiť ďalej hľadať podobné, veľmi vzdialené galaxie, aby určil, ako často sa vyvinuté galaxie v mladom vesmíre vyskytujú.

Prevzaté z originálu "Old-looking galaxy in a young universe: Astronomers find dust in the early universe" na sciencedaily.com