picture

Rýchla túlavá hviezda prekonala galaktický rýchlostný rekord

16.3.2015 00:26:08 | Ján Klučár

Astronómovia nedávno objavili doteraz najrýchlejšiu túlavú hviezdu v našej galaxii. Hviezda US708 cestuje vesmírom rýchlosťou 1 200 kilometrov za sekundu a vďaka svojej rýchlosti nie je viazaná gravitáciou našej galaxie, čo znamená, že v budúcnosti galaxiu opustí.

Vedci si myslia, že US708 raz patrila do dvojhviezdy. Jej spoločníkom bol masívny biely trpaslík, ktorý sa neskôr premenil na termonukleárnu supernovu a pri svojom výbuchu odkopol US708 preč. Termonukleárne supernovy typu Ia sa už dlhšiu dobu používajú na výpočet vzdialeností ďalekých galaxií. Tieto merania nám pomáhajú zmapovať zmenu a expanziu nášho vesmíru.

Rubina Kotak a Ken Smith y Queen’s University túto hviezdu objavili pomocou teleskopu Pan STARRS1 na hore Haleakala nachádzajúcej sa na havajskom ostrove Maui. Pomocou údajov zozbieraných za posledných 59 rokov dokázali vytvoriť kompletný trojdimenzionálny model pohybu hviezdy vrátane jej rýchlosti.

Stephan Geier y European Southern Observatory, ktorý štúdiu viedol, povedal, že vedci už dávnejšie identifikovali možné zdroje supernov typu Ia, avšak ani jeden z nich sa doteraz nepodarilo ako zdroj takejto explózie potvrdiť. Teraz však vedci našli hviezdu na úteku, ktorá ponúka dôkazy priamo z miesta činu.

Prevzaté z originálu "Fast-moving unbound star has broken the galactic speed record" na sciencedaily.com