Overenie teórie silnej interakcie

31.3.2015 00:39:18 | Ján Klučár

Fakt, že neutrón je o trochu ťažší než protón definuje vlastnosti jadier atómov a predstavuje faktor, ktorý drží náš svet a existenciu pohromade. Osemdesiat rokov po objavení neutrónu sa tímu vedcov podarilo vypočítať rozdiel medzi hmotnosťami neutrónu a protónu. Viacerí pozorovatelia označujú tento úspech za prelomové potvrdenie teórie silnej interakcie. Nový výskum bol možný len vďaka počítaču JUQUEEN z Forschungszentrum Jülich, ktorý je jedným z najvýkonnejších počítačov na svete.

Existencia a stabilita atómov je založená na fakte, že neutrón je o niečo ťažší než protón. Experimentálne sa zistilo, že rozdiel medzi ich hmotnosťami je len 0,14 percenta. Ak by tento rozdiel bol o niečo väčší, alebo o niečo menší, vyzeral by náš vesmír úplne inak. V takom vesmíre by bolo príliš mnoho neutrónov, nedostatok vodíku a príliš malý počet ťažkých prvkov. Tento rozdiel v hmotnosti je zodpovedný za rozpad neutrónov po približne 10 minútach ak sú osamotené a za fakt, že osamotené protóny, ktoré sú základnou stavebnou jednotkou hmoty, dokážu vydržať stabilné prakticky naveky.

Neutrón bol objavený Jamesom Chadwickom v roku 1932. O 40 rokov neskôr, v roku 1972, prezentovali Harald Fitzsch, Murray Gell-Mann a Heinrich Leutwyler teóriu častíc a síl vytvárajúcich neutrón a protón, ktoré nazvali kvantová chromodynamika. Dnes vieme, že neutróny a protóny sú zložené z horných a dolných kvarkov. Protón sa skladá z jedného dolného kvarku a dvoch horných kvarkov, kým neutrón sa skladá z jedného horného kvarku a dvoch dolných kvarkov.

Simulácie na superpočítačoch počas posledných rokov potvrdili, že väčšina hmotnosti protónu a neutrónu pochádza z energie obsiahnutej v ich kvarkoch (na základe Einsteinovej rovnice E = mc2). Problém je, že účinok elektrického poľa okolo elektricky nabitého protónu by ho mal spraviť o 0,1 percenta ťažším než neutrálny neutrón. Fakt, že hmotnosť neutrónu je väčšia teda zrejme vychádza z rozdielnych hmotností kvarkov. Zoltán Fodor z Bergische Universität Wuppertal teraz túto domnienku pomocou veľmi zložitej simulácie potvrdil.

Pre tento výpočet vyvinul Fodor so svojim tímom nové simulačné techniky, ktoré spojili zákony kvantovej chromodynamiky a kvantovej elektrodynamiky, prostredníctvom čoho mohli presne určiť účinky elektromagnetickej interakcie. Ich výskum ukázal ako presne a efektívne prírodné sily fungujú.

Prevzaté z originálu "Theory of the strong interaction verified: Supercomputer calculates mass difference between neutron and proton" na sciencedaily.com