picture

Najsilnejšie magnetické pole v blízkosti supermasívnej čiernej diery

18.4.2015 00:14:58 | Ján Klučár

Astronómovia nedávno objavili doteraz najsilnejšie magnetické pole, aké sa kedy v jadre galaxie podarilo nájsť. Toto magnetické pole sa nachádza veľmi blízko horizontu udalostí supermasívnej čiernej diery a jeho objav pomôže astronómom porozumieť stavbe a vzniku supermasívnych čiernych dier v stredoch galaxií, ako aj ich dvojitým vysokorýchlostným prúdom plazmy, ktoré sú často vystreľované z ich pólov.

Tieto obrovské čierne diery zvyknú mať hmotnosť aj miliardy-krát väčšiu než naše Slnko. Takmer všetky galaxie vo vesmíre majú vo svojom srdci aspoň jednu supermasívnu čiernu dieru. Vo forme disku sa do nich rúti obrovské množstvo hmoty a väčšina tejto hmoty je nakoniec čiernou dierou skonzumovaná. Avšak malej časti hmoty sa podarí uniknúť len malý moment pred tým, než by vstúpila do čiernej diery. Hmota, ktorá unikne je vystrelená do vesmíru rýchlosťou blízkou rýchlosti svetla vo forme prúdu plazmy. O príčine tohto javu vedia vedci len veľmi málo, avšak vo všeobecnosti prevláda názor, že silné magnetické polia tesne nad horizontom udalostí v ňom hrajú kľúčovú úlohu. Vedci tvrdia, že práve oni pomáhajú hmote uniknúť spred čeľustí temnoty.

Doteraz vedci z okolia čiernych dier detekovali len slabé magnetické polia, ktoré boli od čiernych dier dosť vzdialené (niekoľko svetelných rokov). V novej štúdii použili astronómovia z Chalmers University of Technology a Onsala Space Observatory teleskop ALMA na zachytenie signálov priamo prepojených na silné magnetické pole blízko horizontu udalostí supermasívnej čiernej diery vo vzdialenej galaxii PKS 1830-211. Pozorované magnetické pole sa nachádza na mieste odkiaľ je hmota prudko vystreľovaná smerom od čiernej diery. Tím vedcov meral silu tohto magnetického poľa prostredníctvom analýzy polarizácie svetla, ktoré od čiernej diery uniklo.

Ivan Marti-Vidal, ktorý štúdiu viedol, povedal, že polarizácia je dôležitou vlastnosťou svetla a využívame ju aj v každodennom živote – napríklad vo forme slnečných alebo 3D okuliarov. Keď je polarizácia vytvorená prirodzene, dajú sa ňou merať magnetické polia, keďže svetlo mení svoju polarizáciu keď prechádza cez zmagnetizované médium. V prípade tejto štúdie ALMA zachytil svetlo, ktoré putovalo cez materiál nachádzajúci sa veľmi blízko čiernej diery, v mieste, kde sa nachádza veľké množstvo silne zmagnetizovanej plazmy.

Astronómovia využili novú techniku analýzy a z údajov z ALMA vyzistili smer polarizácie žiarenia – priamo zo stredu PKS 1830-211. V tejto štúdii skúmali doteraz najkratšie vlnové dĺžky svetla, čo im umožnilo skúmať aj oblasti veľmi blízko čiernej diery.

Sebastien Muller, ktorý sa na štúdii tiež podieľal, povedal, že našli signály polarizácie, ktoré sú stovky-krát silnejšie než všetko iné, čo sa vo vesmíre podarilo nájsť. Dodal, že ich výskum je vďaka teleskopu ALMA veľkým krokom dopredu - umožnil vedcom zrekonštruovať obraz magnetického poľa len niekoľko svetelných dní od horizontu udalostí. Táto štúdia, podľa Mullera, ponúkla unikátny pohľad na blízke okolie supermasívnej čiernej diery.

Prevzaté z originálu "Intense magnetic field close to supermassive black hole" na sciencedaily.com - Foto - ESO/L. Calçada