picture

Mladé slnká plné prebiotických molekúl

20.4.2015 23:25:53 | Ján Klučár

Nová štúdia tvrdí, že zložité organické molekuly, ako napríklad formamid (z ktorého sa môžu vytvoriť cukry, aminokyseliny a nukleové kyseliny), sa nachádzajú v oblastiach vesmíru kde sa rodia hviezdy podobné Slnku. Astrofyzici nedávno detekovali formamid v piatich protostelárnych oblakoch vo forme malých zrniek prachu.

Pochopenie vzniku života a molekúl, ktoré ho tvoria, je jednou z najväčších výziev vedy. Formamid (NH2CHO) by mohol pomôcť v riešení tejto výzvy, keďže obsahuje až štyri nevyhnutné prvky pre život – dusík, vodík, uhlík a kyslík. Z formamidu sa dajú syntetizovať aminokyseliny, sacharidy, nukleové kyseliny a viacero iných zložiek živých organizmov. Zistilo sa, že formamid sa vo vesmíre vyskytuje vo veľmi veľkom množstve, hlavne v molekulárnych oblakoch a koncentráciách plynu a prachu, kde sa rodia hviezdy.

Ana López Sepulcre z Tokijskej univerzity povedala, že objav formamidu v piatich z desiatich protostelárnych oblakoch potvrdzuje, že táto molekula sa bežne nachádza v molekulárnych oblakoch. Formamid sa v daných oblakoch formuje vo veľmi skorých fázach vývinu hviezdy a jej planét. Protostelárne oblaky, kde vedci formamid neobjavili, sú menej vyvinuté a chladnejšie než tie, kde ho vedci našli, čo indikuje, že na jeho detekovanie je potrebná istá minimálna teplota.

Vedci sa tiež zamýšľali nad podstatou procesu, ktorý formamid v protostelárnych oblakoch vytvára. Podľa López sa táto molekula vytvára na povrchu zrniek prachu molekulárnych oblakov z kyseliny izokyanatej (HNCO) pridaním atómov vodíku. Takto vytvorený formamid zostane nalepený na zrnká prachu až kým sa teplota pri vývine protohviezdy dostatočne nezvýši. Na svoje objavy tím vedcov využil teleskop Institut de Radioastronomie Milimétrique (IRAM), ktorý má priemer 30 metrov.

Formaid však nie je jedinou potenciálne prebiotickou organickou molekulou, ktorá sa vo vesmíre našla. Nedávno sa vedcom podarilo detekovať metylkyanid (CH3CN) okolo mladej hviezdy MWC 480, ktorá sa nachádza už v protoplanetárnom štádiu. López Sepulcre podotkla, že aj táto štúdia ukazuje, že zložité molekuly dokážu v neskorších štádiách zrodu hviezd prežiť a ďalej sa vyvíjať. Formamid má oproti metylkyanidu výhodu v tom, že obsahuje kyslík. Z oboch sa môžu vytvoriť aminokyseliny, avšak len z formamidu sa môžu vytvoriť aj nukleové kyseliny a genetický materiál.

Prevzaté z originálu "Proto-suns teeming with prebiotic molecules" na sciencedaily.com - Foto - NASA-Spitzer