picture

Horizontálny génový prenos: prírodne „geneticky modifikovaný“ sladký zemiak

21.4.2015 23:59:32 | Ján Klučár

Sladký zemiak, ktorý je jednou z najvýznamnejších poľnohospodárskych plodín a potravín na svete, prirodzene obsahuje gény baktérií Agrobacterium, nezávisle na tom, kde sa dopestuje. Pre prítomnosť tejto „cudzej“ DNA sa môže sladký zemiak označiť za prírodne geneticky modifikovanú plodinu. Vedci objavili cudziu DNA pri mapovaní jeho genómu.

Pôvodný zámer bol objaviť vírusové ochorenia, ktoré by v týchto zemiakoch mohli byť prítomné. Našťastie vedci nepripísali objav Agrobacterium v zemiakoch kontaminácii vzoriek, a rozhodli sa preskúmať tento objav s náležitou pozornosťou. Genetické sekvencie Agrobacterium boli prítomné vo všetkých z 291 skúmaných kultivarov a dokonca aj niektorých voľne sa vyskytujúcich príbuzných druhoch. Ďalší výskum inými metódami potvrdil, že objavená cudzia DNA nie je kontaminácia – je prirodzenou súčasťou genómu sladkého zemiaku. Ďalej sa ukázalo, že gény cudzej DNA sú aktívne a zrejme pomáhajú zdraviu týchto zemiakov.

Nedávny objav však nie je prvým ktorý odhalil bakteriálnu, plesňovú, či vírusovú DNA v genóme rastlín, alebo zvierat. Vedci si myslia, že ide o horizontálny génový prenos – ten sa od bežného génového prenosu sa líši v tom, že zaisťuje prenos génov medzi rôznymi druhmi. Normálny génový prenos prenáša gény len v rámci jediného druhu z rodiča na potomstvo.

Nájdenie genetických sekvencií Agrobacterium nie je dostačujúci dôkaz prítomnosti horizontálneho génového prenosu, avšak indikuje (najmä v prípade sladkého zemiaku), že takýto prenos je pravdepodobný. Agrobacterium sú ako stvorené pre prenos časti vlastnej DNA (takzvanej T-DNA) do genómu rastlín.

Mechanizmus, ktorý Agrobacterium využívajú na infiltráciu genetického materiálu rastlín, tvorí základ modernej technológie genetického modifikovania. Postup, ktorý dnes vedci využívajú je teda v prírode bežným javom už tisíce rokov. Lieve Gheysen z Ghent University povedal, že prirodzená prítomnosť T-DNA Agrobacterium v sladkom zemiaku a jej stabilné dedenie je veľmi zaujímavý príklad výmeny DNA cez bariéry odlišnosti druhov. Ukazuje to, že genetická modifikácia sa vyskytuje aj v prírode. Rozdiel je len v tom, že ľudia cielene zadávajú, ktoré charakteristiky chcú posilniť, kým v prírode sa tento proces deje do značnej miery neriadene.

Prevzaté z originálu "Horizonal gene transfer: Sweet potato naturally 'genetically modified'" na sciencedaily.com - Foto - Ghent University