picture

Skrytý spolupútnik Delta Cephei

14.5.2015 01:23:08 | Ján Klučár

Cefeidy, variabilné hviezdy, ktorých svietivosť časom fluktuuje, sa už vyše storočie bežne využívajú na meranie vzdialeností vo vesmíre. Vedci si už dlhšie mysleli, že Delta Cephei, prototyp všetkých Cefeidov, je už takmer úplne preskúmaná a o to viac ich prekvapil nedávny objav, ktorý ukázal, že táto hviezda sa nevznáša vo vesmíre osamote – má skrytého spolupútnika.

Delta Cephei bola objavená pred 230 rokmi anglickým astronómom Johnom Goodrickom. Od začiatku dvadsiateho storočia merali vedci vzdialenosti vo vesmíre pomocou vzťahu medzi periódou pulzov hviezd podobných Delta Cephei (ktoré podľa nej nazvali Cefeidy) a ich svietivostí. Tento vzťah bol objavený Američankou Henriettou Leavitt.

Teraz však astronómovia z Atsronomického observatória UNIGE, Johns Hopkins University a ESA zistili, že Delta Cephei je v skutočnosti dvojhviezdou pozostávajúcou z Cefeidovej hviezdy a spolupútnika, o ktorom vďaka jeho nízkej svietivosti dodnes nikto nevedel. Binárne sústavy zvyknú komplikovať presnú kalibráciu meraní vzťahu medzi periódou a svietivosťou, čo sa môže odraziť v presnosti meraní vzdialeností.

Keď vedci merali pulzy Delta Cephei spektrografom Hermes teleskopu Mercator na Kanárskych ostrovoch, zaznamenali neočakávaný signál. Pomocou Dopplerovej spektroskopie (ktorá bola vyvinutá na výskum exoplanét) zistili, že rýchlosť, ktorou sa Delta Cephei približuje k Slnku, nie je konštantná. Táto zmena rýchlosti sa dá vysvetliť jedine prítomnosťou ďalšej hviezdy, ktorá okolo Delta Cephei obieha. Skombinovaním vlastných pozorovaní s existujúcou vedeckou literatúrou vedci rekonštruovali obežnú dráhu tejto tajnej hviezdy a zistili, že jej hmotnosť je relatívne nízka (len desatina hmotnosti Delta Cephei).

Richard Anderson z UNIGE a Johns Hopkins University podotkol, že výsledok jeho výskumu ho šokoval. Napriek všetkej pozornosti, ktorou dlhé roky vedci Delta Cephei zahŕňali, sa jej spolupútnikovi podarilo účinne vyhýbať nášmu zraku. Údaje, ktoré sa zozbierajú pri misii ESA Gaia by mali pomôcť presne odmerať obežnú dráhu spolupútnika Delta Cephei. Prítomnosť tejto malej hviezdy musí byť následne zohľadnená pri určovaní vzdialenosti od Zeme samotnej Delta Cephei.

Anderson povedal, že napriek tomu, že jeho štúdia nespochybňuje celý systém merania vzdialeností vo vesmíre, ktorý vedci v súčasnosti používajú, je potrebné tento systém spresniť, ak má astronómom úspešne slúžiť. Anderson dodal, že tento objav nám pripomenul, že vždy je čo objavovať – ak si dokáže jedna z najbližších hviezd svojho typu uchovávať také veľké tajomstvá tak dlho, kto môže uhádnuť, aké tajomstvá si ukrývajú najvzdialenejšie hviezdy známeho vesmíru?

Vďaka výraznej excentricite obežnej dráhy sa vzdialenosť medzi Delta Cephei a jej spolupútnikom zvykne meniť. To naznačuje veľmi dynamický vývoj tejto hviezdy. Dané hviezdy sa k sebe každých šesť rokov približujú na vzdialenosť len dvoch astronomických jednotiek, čo je dvojnásobok vzdialenosti medzi Zemou a Slnkom. To je veľmi malá vzdialenosť keď vezmeme do úvahy fakt, že Delta Cephei je nadobor s polomerom 43-krát väčším než polomer Slnka. Na povrchu skúmaných hviezd sa teda vyskytujú veľké prílivové sily, ktoré by mohli vysvetliť dávnejšie pozorované anomálie.

Táto štúdia zrejme bude viesť k novej vlne výskumu vývinu Delta Cephei, keďže druhá hviezda musela tento vývin výrazne ovplyvniť. Skúmanie vývinu Cefeidov má pre vedcov veľký význam, keďže získané poznatky sa dajú následne aplikovať aj na iné hviezdy.

Prevzaté z originálu "Astronomy: Delta Cephei has a hidden companion" na sciencedaily.com - Foto - NASA/JPL-Caltech/Iowa State