Možný život na vzdialených mesiacoch

24.5.2015 01:12:37 | Ján Klučár

Vedci z McMaster University, ktorí modelovali vzdialené planetárne sústavy, zistili, že masívne mesiace, väčšie než Mars, sú najpravdepodobnejším miestom pre výskyt mimozemského života. Astrofyzici René Heller a Ralph Pudritz skúmaním našej slnečnej sústavy a obrovských planét ukázali, že mesiace plynných obrov by mohli byť obývateľné, keďže môžu mať práve tú správnu veľkosť, pozíciu a dostatok vody na to, aby sa na nich život mohol vyvinúť.

Heller povedal, že už o zopár desaťročí by ľudia mohli získať nezvratné dôkazy o existencii mimozemského života. Dlhé desaťročia vedci upierali svoj zrak na cudzie planéty, keď v skutočnosti môže byť odpoveďou na túto dávnu otázku mesiac. V dnešnej dobe sme už objavili tisíce exoplanét prostredníctvom nových metód, ktoré nevyužívajú viditeľné svetlo. Dané metódy využívajú svetelné stopy hviezd podobných Slnku, ktorým sa znižuje svietivosť keď pred nimi prejde planéta, ktorá okolo nich obieha.

Veľké množstvo planét mimo našu slnečnú sústavu je ešte masívnejších než Jupiter a tieto planéty obiehajú hviezdy podobné Slnku vo vzdialenostiach podobných tej, ktorá je medzi Zemou a našim Slnkom. Takéto planéty sú však obrovské gule plynu, ktoré kvôli absencii pevného povrchu nemôžu mať podmienky vhodné pre život. Ich mesiace však takéto podmienky mať môžu.

Výskum sa v dnešnej dobe zameriava na exoplanéty, avšak tím z McMaster University sa zameral na mesiace obrích planét, ktoré sa plynutím času priblížili ku svojej hviezde natoľko, že ľad na ich mesiacoch sa mohol roztopiť. Heller a Pudritz namodelovali skorú fázu života Jupitera a tento model im umožnil odhaliť zákonitosti rozloženia ľadu na Jupiterových mesiacoch. Následne svojim modelom predpovedali formovanie mesiacov okolo objavených planét väčších než Jupiter, ktoré by mohli byť dvakrát masívnejšie než Mars.

Napriek tomu, že sa dodnes nepodarilo objaviť žiaden mesiac mimo našej slnečnej sústavy, vedci sú presvedčení, že takéto mesiace existujú. V dnešnej dobe vieme o približne 4 000 exoplanétach a s neustále sa vylepšujúcou technológiou je len otázkou času, kedy sa astronómom podarí objaviť prvý exomesiac.

Ak majú plynní obri mesiace, možno sa ich stopy už nachádzajú ukryté v údajoch z Keplerovho vesmírneho teleskopu NASA. Ak nie, existuje sľubný potenciál, že by ich mohol detekovať aj vesmírny teleskop PLATO, ktorý sa chystá vypustiť ESA, či pozemný European Extremely Large telescope patriaci ESO.

Prevzaté z originálu "Is there life out there? Distant moons may provide the answer" na sciencedaily.com