Väčšia a staršia verzia Zeme

26.7.2015 01:00:29 | Ján Klučár

Vesmírny teleskop Kepler, patriaci NASA, potvrdil objav planéty s veľkosťou podobnou Zemi, nachádzajúcej sa v obývateľnej zóne hviezdy podobnej nášmu Slnku. Spolu s touto planétou bolo tiež nedávno objavených 11 ďalších kandidátov na malé planéty v obývateľnej zóne. Novoobjavená planéta dostala meno Kepler-452b a ide o doteraz najmenšiu objavenú planétu v obývateľnej zóne hviezdy typu G2 (akou je aj naše Slnko). Dokopy vedci objavili už 1 030 planét mimo našej slnečnej sústavy.

John Grunsfeld z NASA povedal, že tento objav prišiel presne k 20. výročiu objavenia prvej exoplanéty. Kepler-452b je o 60 percent väčšia než Zem. Jej hmotnosť a zloženie ešte vedci neurčili, avšak predchádzajúci výskum naznačuje, že planéta má veľkú šancu byť kamennou. Rok na tejto planéte trvá 385 dní, čo je len o 5 percent viac než koľko trvá rok na Zemi (planéta je o 5 percent ďalej od svojej hviezdy než Zem od Slnka). Hviezda Kepler-452 je stará 6 miliárd rokov, čo ju robí o 1,5 miliardy rokov staršou než naše Slnko. Táto hviezda má rovnakú teplotu ako Slnko, ale je o 20 percent jasnejšia a má o 10 percent väčší priemer.

Jon Jenkins z NASA podotkol, že Kepler-452b strávila 6 miliárd rokov v obývateľnej zóne svojej hviezdy a dá sa označiť za staršiu a väčšiu sestru našej Zeme. To robí šancu, že na tejto planéte sa vyvinul život veľmi vysokou. Tím vedcov z NASA tiež vykonal pozemné pozorovania pomocou teleskopov McDonald Observatory, Fred Lawrence Whipple Observatory a W. M. Keck Observatory, aby mohol objav potvrdiť a získať lepší obraz o charakteristikách sústavy Kepler-452. Vďaka týmto dodatočným pozorovaniam sa vedcom podarilo planétu potvrdiť a zistiť veľkosť a jasnosť jej hviezdy, ako aj veľkosť samotnej planéty. Sústava Kepler-452 sa nachádza vo vzdialenosti 1 400 svetelných rokov v súhvezdí Labute.

Tím z NASA tiež pridal do zoznamu 521 nových kandidátov na exoplanéty prostredníctvom analýzy pozorovaní Keplerovho vesmírneho teleskopu od mája 2009 až po máj 2013. Počas svojho fungovania sa Keplerovmu vesmírnemu teleskopu podarilo detekovať 4 696 planetárnych kandidátov, ktorí čakajú na potvrdenie prostredníctvom dodatočných pozorovaní. Dvanásť z nových kandidátov obieha v obývateľnej zóne svojej hviezdy a má priemer v rozmedzí od priemeru Zeme až po jeho dvojnásobok. Deväť z nich sa nachádza pri hviezde podobnej Slnku.

Jeff Coughlin zo SETI dodal, že proces identifikácie kandidátov na planéty je v súčasnosti už plne automatizovaný, čo umožňuje rýchle a systematické zhodnocovanie všetkých údajov, ktoré Kepler vedcom poslal. Vedci v súčasnosti pracujú na katalogizovaní údajov z pôvodnej štvorročnej misie Keplerovho vesmírneho teleskopu. Konečná analýza bude vykonaná sofistikovaným softvérom, ktorý je uspôsobený na to, aby dokázal efektívne identifikovať malé kamenné planéty, akou je aj naša Zem.

Prevzaté z originálu "Bigger, older cousin to Earth discovered" na sciencedaily.com - Foto - NASA/JPL-Caltech/T. Pyle