Nezvyčajná planetárna sústava v Kasiopeji

1.8.2015 21:57:19 | Ján Klučár

Astronómovia zo Ženevskej univerzity odhalili ukrývajúcu sa slnečnú sústavu v súhvezdí Kasiopeja, ktorá je od nás vzdialená len 21 svetelných rokov. Sústava HD219134 pozostáva z jednej vzdialenej obrovskej planéty a troch vnútorných superzemí. Jedna z miestnych superzemí zvykne preletieť popred hviezdu. Táto superzem má hustotu podobnú Zemi a je najbližšou známou planétou, ktorá prechádza popred svoju hviezdu. To ju robí ideálnym kandidátom na skúmanie vývoja planét, ich vnútorného zloženia a ich atmosféry.

Planéty HD219134 boli spozorované HARPS-N, severným súrodencom slávneho južného observatória HARPS. HARPS-N sa nachádza na ostrove La Palma pri Telescopio Nazionale Galileo a jeho výstavbu viedli vedci zo Ženevskej univerzity. Hviezda sústavy je trpaslík K 5. magnitúdy, čiže o niečo chladnejšia a menej hmotná hviezda než Slnko. Vďaka svojej blízkosti je však tak jasná, že za tmavej noci sa dá vidieť voľným okom. Nachádza sa pri nohe súhvezdia Kasiopeja, ktoré sa dá vidieť na severnej pologuli po celý rok.

Ati Motalebi zo Ženevskej univerzity povedala, že keď prvé merania radiálnej rýchlosti pomocou HARPS-N naznačili prítomnosť planéty obiehajúcej HD219134 raz za tri dni, okamžite požiadala NASA o overenie objavu Spitzerovym vesmírnym teleskopom. Chcela si overiť, či planéta preletí popred hviezdu a vytvorí tak malé zatmenie, pomocou ktorého by mohla zistiť jej veľkosť. Požadovaná presnosť meraní sa však dá dosiahnuť len vo vesmíre. Objav sa nakoniec potvrdil – objavili planétu, ktorá má zo všetkých známych planét, ktoré preleteli popred svoju hviezdu, najkratšiu obežnú dráhu. Spojením hmotnosti planéty, zistenej z radiálnej rýchlosti nameranej zo Zeme, a polomeru planéty, získanom Spitzerom, vypočítali jej priemernú hustotu. HD219134b má 4,5-krát takú hmotnosť ako Zem a je 1,6-krát väčšia. Jej priemerná hustota je podobná Zemi, čo naznačuje, že by mohla mať podobné zloženie.

Táto planéta však nie je všetkým, čo sa dá v skúmanej slnečnej sústave nájsť. Existujú v nej aj tri ďalšie, vzdialenejšie planéty. Planéta vážiaca 2,7-krát toľko čo Zem obehne túto hviezdu za 6,8 dňa a planéta vážiaca 8,7-krát toľko čo Zem obehne hviezdu za 46,8 dňa. Vedci sa v budúcnosti budú snažiť zistiť, či aj tieto planéty preletia popred hviezdu. Spoliehajú sa najmä na ešte nevypustený satelit ESA CHEOPS, ktorý pomáhajú vyvíjať vedci zo Ženevskej a Bernskej univerzity. Stéphane Udry zo Ženevskej univerzity podotkla, že charakterizovanie troch superzemí v blízkej slnečnej sústave by výrazne pomohlo vo vyvíjaní nových modelov formovania a zloženia planét.

HD219134 tiež obsahuje aj obrovskú planétu vzdialenú od hviezdy 2,1 astronomickej jednotky. Má veľkosť menšiu než Saturn a hviezdu obehne raz za tri roky. Skúmaná sústava sa v mnohom podobá na tú našu – aj tu sú blízko hviezdy malé planéty a ďalej od nej tie veľké. Blízkosť a jasnosť sústavy HD219134 ju robí jednou z najprístupnejších budúcim vedeckým meraniam. Atsronómovia už teraz plánujú ju pozorovať pozemnými spektrografmi a vesmírnym teleskopom NASA a ESA James Webb, aby zistili zloženie jej atmosféry. Keď planéta preletí popred svoju hviezdu, hviezdne svetlo bude svietiť cez jej atmosféru a spektrum tohto svetla odhalí chemické zloženie tejto atmosféry.

Prevzaté z originálu "An exceptional planetary system discovered in Cassiopeia" na sciencedaily.com - Foto - NASA/JPL-Caltech