Arašidu podobný asteroid blízko Zeme

4.8.2015 01:09:34 | Ján Klučár

25. júla preletel okolo Zeme 1,6 kilometra dlhý asteroid rýchlosťou 72 000 kilometrov za hodinu – našťastie v bezpečnej vzdialenosti 7,2 milióna kilometrov. Astronómovia, vrátane Seana Marshalla z Cornellovej univerzity, zmapovali jeho obežnú dráhu a tvar vďaka radarovým teleskopom. Na počiatočnú analýzu asteroidu 1999 JD6 vedci využili anténu Deep Space Network NASA v Kalifornii a Green Bank Telescope Národnej nadácie pre vedu vo Virgínii. Deep Space Network najprv vyslal na tento asteroid v tvare arašidu radarový signál, a jeho odraz bol následne zachytený Green Bank Telescope.

Marshall vykonal 29. júla ešte detailnejšiu analýzu slávnym teleskopom Arecibo v Portoriku, patriacim Národnej nadácii pre vedu. Podotkol, že tento asteroid ho zaujal kvôli tomu, že odhady jeho veľkosti z predchádzajúcich pozorovaní v infračervenom svetle sa od seba navzájom veľmi líšili. Radarové pozorovania však dokážu túto debatu raz a navždy uzavrieť.

Radarové obrazy asteroidov, získané často zo vzdialenosti miliónov kilometrov, majú tak vysoké rozlíšenie, že niekedy dokážu zachytiť detaily veľké ani nie štyri metre. V prípade 1999 JD6 bolo rozlíšenie jeden pixel na deväť metrov. Okrem veľkosti a tvaru dokáže nový výskum odhaliť aj rýchlosť rotácie skúmaného telesa. Presnejší obraz, než ten získaný pomocou radarových teleskopov, sa dá dosiahnuť len prostredníctvom vesmírnych sond letiacich blízko samotného vesmírneho telesa.

Jedna z priorít NASA je objavovať a sledovať asteroidy a chrániť tak Zem – jej program objavil vyše 90 percent známych veľkých asteroidov nachádzajúcich sa blízko Zeme. Obežná dráha 1999 JD6 opisuje krivku okolo Zeme, Venuše a Merkúru a k Zemi sa dostáva najbližšie do vzdialenosti len približne 7 miliónov kilometrov, čo je asi 18,6-násobok vzdialenosti medzi Mesiacom a Zemou. Tak blízko, ako bol v posledných dňoch, sa k nám skúmaný asteroid dostane opäť až v roku 2054.

Prevzaté z originálu "Scientists study ‘peanut-shaped’ asteroid near earth" na sciencedaily.com