Satelit skúma hranice našej slnečnej sústavy

1.11.2015 00:20:19 | Ján Klučár

Tím vedcov z New Hampshirskej univerzity nedávno prezentoval objavy šesť rokov trvajúceho priameho pozorovania medzihviezdneho vetra prostredníctvom sondy Interstellar Boundary Explorer (IBEX), patriacej NASA. IBEX bola do vesmíru vypustená 19. októbra 2008 a na svojej misii nám poskytla nedoceniteľné informácie o fyzikálnych podmienkach materiálu obklopujúceho našu slnečnú sústavu (nazývaného medzihviezdne médium). Poznať túto časť nášho vesmíru je dôležité, keďže práve tu začína obrovská bublina vyžarovaná Slnkom (nazývaná heliosféra) chrániť našu slnečnú sústavu pred hrozbami medzihviezdneho priestoru (hlavne pred vysokoenergetickým vesmírnym žiarením).

Eberhard Möbius z New Hampshirskej univerzity podotkol, že heliosféra je naším prvým štítom proti vysokoenergetickému galaktickému žiareniu a bez nej by naša slnečná sústava nebola obývateľná. IBEX nie je široká ani meter a vysoká nie je ani pol metra, avšak prostredníctvom energeticky neutrálnych atómov (miesto svetelných fotónov) sa jej podarilo vytvoriť mapu hranice medzi našou slnečnou sústavou a zvyškom galaxie. IBEX dokáže merať smer, rýchlosť a teplotu medzihviezdneho vetra.

IBEX zistila, že medzihviezdny vietor má vyššiu teplotu než ukazovala staršia sonda Ulysses. Teplota, rýchlosť a hustota vetra a medzihviezdne magnetické pole spolu určujú tlak medzihviezdneho materiálu na heliosféru. Veľkosť heliosféry, ktorá je určovaná týmto tlakom a jeho interakciou so slnečným vetrom, udáva celkovú efektivitu tohto štítu.

IBEX tiež ako prvá objavila aj druhú vlnu vetra na vonkajšej strane hranice slnečnej sústavy, ktorou v súčasnosti putuje sonda Voyager 1. Táto vlna ukazuje, že heliosféru deformuje aj okolité magnetické pole. IBEX dokáže túto oblasť tak dobre skúmať vďaka svojej schopnosti rozlíšiť jednotlivé vlny medzihviezdneho vetra. Na projekte IBEX sa podieľali aj vedci z Poľskej akadémie vied, Southwest Research Institute, Bernskej univerzity a iných inštitúcií. Veľké časti oboch citlivých kamier na IBEX boli vyrobené vedcami a inžiniermi z New Hampshirskej univerzity.

Prevzaté z originálu "Satellite sheds new light on solar system boundary" na sciencedaily.com