Najhorúcejší biely trpaslík v galaxii

29.11.2015 23:05:31 | Ján Klučár

Astronómovia z Tübingenskej a Potsdamskej univerzity nedávno identifikovali najhorúcejšieho bieleho trpaslíka, aký bol kedy v našej galaxii objavený. S teplotou 250 000 °C táto umierajúca hviezda na okraji našej galaxie vstupuje do fázy chladnutia. V rámci ich štúdie sa vedcom tiež podarilo ako prvým pozorovať intergalaktický oblak plynu blížiaci sa k našej galaxii, ktorý naznačuje, že hlboký vesmír zásobuje galaxie čerstvým materiálom, ktorý môžu následne využiť na tvorbu nových hviezd.

Na konci svojho života sa ľahšie hviezdy, ako napríklad naše Slnko, stanú neskutočne horúcimi. Teplota na povrchu Slnka bola za 4,6 miliardy rokov jeho existencie viac-menej konštantná (okolo 6 000 °C). O päť miliárd rokov, tesne pred tým, než sa úplne vyčerpá jeho zdroj jadrovej energie, Slnko zväčší svoju teplotu na 30-násobok dnešnej hodnoty (na 180 000 °C). Následne sa začne ochladzovať a premieňať na bieleho trpaslíka. Počítačové simulácie naznačujú, že hviezdy môžu byť ešte horúcejšie a doteraz najhorúcejšia umierajúca hviezda, ktorú sa astronómom podarilo pozorovať, mala teplotu 200 000 °C.

Práca astronómov K. Wernera a T. Raucha, ktorí vyhodnocovali pozorovania Hubblovho vesmírneho teleskopu vykonané v ultrafialovom spektre svetla, teraz tento rekord prekonala, keďže nimi pozorovaná hviezda má teplotu 250 000 °C. Takúto teplotu môže dosiahnuť len hviezda, ktorá je minimálne päťkrát hmotnejšia než Slnko. Biely trpaslík RX J0439.8-6809 už vstúpil do fázy chladnutia. Zdá sa, že maximálnu teplotu (400 000 °C) dosiahol pred približne 1 000 rokmi. O jeho chemickom zložení toho moc nevieme. Analýza ukázala, že na jeho povrchu sa nachádzajú aj uhlík a kyslík – tie sú produktmi jadrovej fúzie hélia, čo je proces, ktorý sa bežne odohráva hlboko v jadre hviezdy.

RX J0439.8-6809 bola prvýkrát pozorovaná pred vyše 20 rokmi ako veľmi jasný bod na röntgenových fotografiách. Už to indikovalo, že ide o veľmi horúcu hviezdu. Vedci si pôvodne mysleli, že ide o bieleho trpaslíka s jadrovou fúziou aj na povrchu, ktorú napája vodík z inej hviezdy z jeho blízkosti. Astronómovia tiež zastávali názor, že hviezda sa nachádza v susednej galaxii, nazývanej Veľký Magellanov mrak. Nové údaje z Hubblovho vesmírneho teleskopu však ukázali, že hviezda je na okraji našej vlastnej galaxie a vzďaľuje sa od nás rýchlosťou 220 kilometrov za sekundu.

Ultrafialové spektrum tejto hviezdy poskytlo vedcom ďalšie prekvapenie – naznačovalo prítomnosť plynu, ktorý hviezde nepatrí. Predpokladá sa, že ide o oblak medzi našou galaxiou a RX J0439.8-6809. Dopplerov efekt umožnil vedcom určiť, že tento oblak plynu sa od nás vzďaľuje rýchlosťou 150 kilometrov za sekundu a pohybuje sa smerom k jadru našej galaxie. Astronómovia už dávnejšie vedeli o existencii rýchlo letiaceho plynu v smere Veľkého Magellanovho mraku, avšak dlho nevedeli určiť, či sa tento plyn nachádzal v našej galaxii, alebo vo Veľkom Magellanovom mraku. Objavenie tohto plynu pri pozorovaní RX J0439.8-6809 ukázalo, že tento plyn by mohol patriť našej galaxii. Jeho chemické zloženie však indikuje, že pochádza z intergalaktického priestoru, čo je ďalším dôkazom toho, že galaxie sa kŕmia čerstvým materiálom z hlbokého vesmíru, ktorý následne využívajú na tvorbu hviezd.

Prevzaté z originálu "The hottest white dwarf in the Galaxy" na sciencedaily.com