Astronómovia sú o krok bližšie k vysvetleniu záhadných vesmírnych rádiových pulzov

5.12.2015 00:18:32 | Ján Klučár

Astronómovia nedávno došli k názoru, že pôvod Rýchlych rádiových zábleskov sa dá vystopovať k silne zmagnetizovanej oblasti vesmíru plnej plynu. Tento objav by mohol pomôcť určiť zdroj týchto záhadných pulzov, ktoré trápia astronómov už celé desaťročie.

Kiyoshi Masui z Univerzity Britskej Kolumbie s istotou podotkol, že energia zábleskov prešla cez husté magnetické pole krátko po tom, čo sa záblesk sformoval. To výrazne obmedzuje kde a ako by záblesky mohli vzniknúť. Znamená to, že pôvod pulzov sa zrejme nachádza v hmlovine, kde sa tvoria hviezdy, alebo v pozostatkoch supernovy.

Rýchle rádiové záblesky (FRB) sú zábleskami energie z vesmíru, ktoré môžeme teleskopmi pozorovať ako krátke pulzy rádiových vĺn. Prvýkrát boli pozorované pred desiatimi rokmi. Odvtedy sa ich podarilo detekovať iba 16, avšak vedci predpokladajú, že za jediný deň by ich v skutočnosti mohli byť tisícky.

Objavenie FRB si vyžaduje veľmi detailnú a namáhavú analýzu údajov zaznamenaných počas astronomických pozorovaní rádiových vĺn. Novoobjavený FRB bol identifikovaný analyzačným softvérom, vytvoreným Masuiom a Jonathanom Sieversom z University of KwaZulu-Natal. Vývoj softvéru bol súčasťou projektu zrýchlenia objavovania zábleskov, vedeného Hsiu-Hsien Lin z Carnegie Mellon University.

Jeffrey Peterson z Carnegie Mellon University povedal, že hlboko v obrovských kopách údajov našli veľmi zaujímavý signál, ktorý spĺňal všetky známe charakteristiky FRB, avšak mal aj niečo naviac, niečo, čo doteraz nikto nevidel – tento FRB preukazoval známky Faradayovej rotácie – javu, ktorý vlny získavajú keď putujú veľmi silným magnetickým poľom.

Dodatočná analýza signálu ukázala, že, kým sa dostal k Zemi, prešiel dvoma oblasťami ionizovaného plynu. Vedcom sa nakoniec podarilo nájsť tieto oblasti ionizovaného plynu – hustejšia z nich bola lokalizovaná blízko zdroja záblesku (vo vzdialenosti do 100 000 svetelných rokov od zdroja), čo znamená, že oba tieto objekty sa nachádzajú v rovnakej galaxii. Len dva typy objektov by mohli na signáli zanechať takúto stopu – hmlovina okolo zdroja, alebo stred galaxie.

Masui dodal, že vďaka ním spracovaným údajom sme daný FRB spoznali lepšie ako hociktorý z jeho predchodcov. Masuiov systém by mal v budúcnosti astronómom umožniť zvládnuť výskum množstiev údajov, s ktorými sa doteraz nedalo pracovať. Novoobjavený FRB dostal názov FRB 110523 a jeho zdroj je od nás vzdialený maximálne 6 miliárd svetelných rokov.

Prevzaté z originálu "Astronomers closer to explaining mysterious radio pulses from outer space" na sciencedaily.com